Hoofdsponsor

1/72 F-16AM "75 years D-Day" [wip]

Ferm machien ( vliegtuig ) geworden knap
Marc
 
Mooi eindresultaat , die zwart witte strepen hebben met de invasie te maken heb ik eens ergens gelezen. Maar wat is het verhaal daarachter?

Greetzzz Modest.
 
Het staat op de staart, Modest ,75 jaar D-Day. Dit is de F16 voor het 350 Squadron en eigenlijk moet Thierry nog zijn tweelingbroer bouwen , de F16 van het 349ste, die even mooi is.
Erik
 
Dat had ik ook begrepen strop96 , had eigenlijk moeten vragen wat het verhaal achter die strepen was 75 jaar geleden , onlangs was de serie Band of Brothers terug op TV , en daar zag je dat ook op de vliegtuigen

Greetzzz Modest.
 
Proficiat met het mooie eindresultaat. Zeer mooie uitvoering.
 
Hartelijk dank voor de reacties!

Ivm de invasiestrepen:
Ontstaan na de landing in Sicilië (09/07/1943)
144 Dakota's brachten parachutisten aan, maar door de aanhoudende aanvallen waren de grondtroepen schietgraag en 23 vliegtuigen werden door "vriendelijk vuur" neergehaald. Om dit in de toekomst te voorkomen, werd nagedacht over mogelijke herkenning van geallieerde vliegtuigen.
De voorloper van de invasiestrepen vind je terug op de Typhoon. Die werd vaak verward met FW190's. Aan de onderkant werden wit/zwarte strepen aangebracht om het luchtafweer duidelijk te maken dat dit een Brits toestel was.

Voor D-Day werden de toestellen uitgerust met 5 strepen wit/zwart. Dit pas vanaf enkele dagen voor de landing en in het grootste geheim om te vermijden dat een slimme Duitser de opdracht zou geven om hetzelfde te doen met hun vliegtuigen.

De grote bommenwerpers waren vrijgesteld omdat de Luftwaffe over een minimale hoeveelheid 4 motorige vliegtuigen beschikte. (Serieuze besparing op wit/zwarte verf)

Kort samengevat: herkenning van de geallieerde toestellen.

Voor een uitgebreid relaas, zie:
http://www.classicwarbirds.co.uk/articles/the-history-of-invasion-stripes.php

(Ps. Bij de slag om Engeland hadden de Duitsers hetzelfde probleem, daarom kregen de Bf109's een gele neus en gele vleugeltips)

Gr
Thiery
 
Laatst bewerkt:
Voilà, Thiery heeft het zelf uitgelegd van die strepen .

Voor mijn diorama Ursel B-67 zit ik met het probleem hoeveel van die strepen ik nog moet overhouden op mijn Typhoons , want ze werden voor het einde van 1944 weer verwijderd,

En, Thierry , komt de tweede strepen F-16 er ook ?
 
Mannen , bedankt voor de uitleg , weer wat bijgeleerd :)

Greetzzz Modest.
 
Mannen , bedankt voor de uitleg , weer wat bijgeleerd :)

Greetzzz Modest.

Modest, een zelfde markering werd later in 1956 opnieuw toegepast tijdens de Suez crisis maar toen waren de banden geel en zwart.
 
Thierry dat is een heel schoon vliegerken geworden, mag je fier op zijn!
 
Nogmaals proficiat met resultaat en is een mooie aanwinst om naar te kijken.
 
Mooie F16 geworden:wow:

En een heldere uitleg over de invasie strepen voor mensen die dat nog niet wisten;)

Grtz.

Luc8)
 
Bedankt!

En, Thierry , komt de tweede strepen F-16 er ook ?

Voorlopig even geen F-16...
Het voorziene schapje is overvol
attachment.jpg
...en ik zit door mijn voorraad F-16 bouwdozen.
Tenzij dit oudje:
attachment.jpg
Waar ik deze plakkers voor kan gebruiken attachment.jpg
Wie weet.... Project voor het najaar.

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan