Hoofdsponsor

recyclage plug ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.

ISOLA2

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
1.380
Ben een nieuw project begonnen, bedoeling is een romp voor mijn RC boot , deze zat aan max waterverplaatsing van 11.5 l. Ga nu een grotere romp bouwen door op op de bestaande plug latten van 8 mm te schroeven hierdoor komt het vollume op max 14 l en de lengte gaat van 165 naar 180 cm. Deze gaat als plug dienen om 3 lagen fineer 0,6 mm kruiselinks te verlijmen.
Samen met deze romp ga ik mijn botter verder afbouwen , kan ik vermijden telkens een deel epoxy lijm te verspillen als ik op deze de fineer beplanking latje per lattje aanbreng.
Op volgende link foto's een deel van de latten geschroefd

http://isola2.blogspot.com/2010/04/recyclage-plug.html
 
Even ter verduidelijking 3D halve romp met kielbun , mastbun, spiebun, piek , achterschot .
http://isola2.blogspot.com/2010/04/recyclage-plug.html
Zo zou het er moeten uitzien als de romp klaar is. Kiel word in bun geschoven en aan dek met een dwarse pin door de flank van de bun vast gezet. Mast komt in bun die een waterloos gaatje heeft in de kielbun, dit om buiswater te beletten in de romp te komen. Spiebun heeft een opening aan dek juist achter piekschot , een loosgaatje in de mastbun boven de waterlijn , een opening ter hoogte van achterzijde kielbun om spie bij het strijken in de bun te trekken.
 
Hallo René,

Dat word toch een ferme boot...1 meter 80...
Ik ben reuze benieuwd naar de bouw met het kruislings verlijmen van het fineer.

M.vr.gr. Ron
 
Hoi rene,

Ik neem aan dat je de PE folie als extra dichtings laag is om later de kruislingse verlijmen van het fineer?
Ik niet helemaal duidelijk op je foto te zien.
 
;)@ John, P.E. folie diend omdat fineer niet aan plug mag kleven, epoxy lijm houd niet op P.E folie. De eerste laag fineer word los op de plug bevestigd daarna worden nog 2 laden kruiselinks hierop gelijmd. De latten plug moet verwijderd worden als alles verlijmd en uitgehard is. Je bouwd je eigen gebogen triplex op de plud.
Als RC varend model zou de romp veel te zwaar worden als je de latten niet zou verwijderen
 
Laatst bewerkt:
;)@ John, P.E. folie diend omdat fineer niet aan plug mag kleven, epoxy lijm houd niet op P.E folie. De eerste laag fineer word los op de plug bevestigd daarna worden nog 2 laden kruiselinks hierop gelijmd. De latten plug moet verwijderd worden als alles verlijmd en uitgehard is. Je bouwd je eigen gebogen triplex op de plud.
Als RC varend model zou de romp veel te zwaar worden als je de latten niet zou verwijderen

Dus als ik het goed begrijp bestaan jou romp uit twee delen: een binnen en een buiten wand????
 
@ John , 1 romp 3 X 0.6 mm fineer weegd +/- 1 kg, schotten en verstevigingen worden daarna ingelijmd. Dek 2 X 0.6 mm fineer . Alles zo licht mogelijk om , balast zo zwaar mogelijk dat is het principe om een zo groot mogelijke stabilitijd te bekomen = meer zeil ---> hogere snelheid.
 
@ John , 1 romp 3 X 0.6 mm fineer weegd +/- 1 kg, schotten en verstevigingen worden daarna ingelijmd. Dek 2 X 0.6 mm fineer . Alles zo licht mogelijk om , balast zo zwaar mogelijk dat is het principe om een zo groot mogelijke stabilitijd te bekomen = meer zeil ---> hogere snelheid.

Hoi rene,

weet je al hoe zwaar je zwaard dan gaat zijn??
 
Kiel + bulb 7.5 kg van mijn vorige romp , ga deze terug gebruiken ( recyclage :D )
 
Kiel + bulb 7.5 kg van mijn vorige romp , ga deze terug gebruiken ( recyclage :D )


Hoi Rene,

zeer praktisch hoef je ook niet steeds extra materiaal mee te slepen. Als nog een zeiler mee zou nemen.
Slim gezien hoor !!
 
Hoi Rene,

dat is een hele klus zeg, maar het ziet er veel belovend uit hoor !Applaus
Je zul best nog wat werk hebben om de hele romp zo te bekleden.;);)
Ik blijf het zeker op de voet volgen hoor, zie er zeer interessant uit.:8:8
 
ziet er goed uit rené en het word een stevige en lichte romp
 
Mooie techniek die plugbouw. Ben ik nooit aan begonnen maar vind het wel altijd mooi om te zien. Blijf je volgen, ik heb alleen niet zo veel tips hierin.
 
Bedankt mannen, was voor het carbon tijdperk de enigste manier om een lichte en stevige romp te bouwen :D
 
Hoe dik is de laag fineer eigenlijk? Volgens mij best aardig dik als ik het zo zie?
En welke lijm gebruik je?

Met klank kasten voor een aantal snaarsoortige instrumenten word dit ook gebruikt. Dan word het gehele fineer stuk in de beenderlijm geweekt alvorens deze aan te brengen. Dan word dit doormiddel van een leren zandzak en een opgespannen koort op zijn plaats gehouden om zo gaatjes te voorkomen.
 
Fineer is 0,6 mm ,lijm epoxy koop ik inverpakking 1 Kg, ziet er uit als een stevige vernis
Deze hars is zuiver en bevat geen oplos middelen ,maak daar ook mijn plamuur mee.

Kapelstraat 108
B-2160 WOMMELGEM
Tel: 03/355 35 43
Fax: 03/355 35 46
mail: info@polyesterland.be
Doseren van de lijm op elec keuken weegschaal 20 gr hars 10 gr harder kun je bij 20°C 2 uur mee werken, hard na +/- 6 uur volledig uitgehard en chemisch belastbaar na +/- 1 week
Met die 30 gr kan ik 0,1 m² fineer lijmen +/- 1 uur werk, dan is het tijd om om handen en gereedschap te reingen .
Handen bescherm ik met een spesiale creme "arrettil" , komt van de zelfde winkel lost niet op met aceton wel met water en zeep
Borstel reinigen met aceton , 3 potten methode
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan