Hoofdsponsor

1/24 Ferrari 348 TB - Le Mans 1994 - Repsol [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Firewolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
398
Een nieuw project.

De Ferrari 348 werd van 1989 tot 1995 gemaakt. Een tweezitter met middengeplaatste motor, een 3,4 l V8 met 300 pk en een topsnelheid van 275 km/u. De "T" staat voor Trasversale (een dwarsgeplaatste versnellingsbak). De "B" voor Berlinetta (coupé). De TS was een Spider (targa).
Van deze wagen werden een aantal race versies gemaakt, o.a. voor Le Mans, verschillende 4 uurs races, Daytona 24u en een aantal GT cups.

Ik ga starten met de bouwdoos van Italeri ( Nr 668 ). Een Ferrari 348 TB. Schaal 1/24. Maar ik wil hem niet als straatversie gaan bouwen. Ik wil eens een variatie (leren) maken. Ik ga dus zeker wel wat vragen hebben (al een eerste onderaan deze post) en alle tips zijn welkom. Heb tot op heden enkel nog maar rechtstreeks uit een doos gebouwd.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Le Mans versie.

Voor de 24 uren van Le Mans zijn er 4 wedstrijdwagens geweest (die ik kan terug vinden):
1) 1993, Simpson Engineering - Marukatsu, Nr 72 - niet gestart wegens ongeval tijdens de warm-up
2) 1994, Simpson Engineering - Totip, Nr 55 - grid: 40e - niet gefinished (koppeling)
3) 1994, Repsol Ferrari Espańa - Repsol/Brummel, Nr 57 - grid: 28e - resultaat: 11e
4) 1994, Ferrari Club Italia - Totip, Nr 64 - grid: 22e - niet gefinished (benzinepomp)

Het beste resultaat in Le Mans werd dus gehaald door de Repsol Ferrari. Dus dat is degene die ik op basis van deze bouwdoos wil gaan maken.
Link: http://www.racingsportscars.com/photo/1994/Le_Mans-1994-06-19-057.jpg


De bouwdoos.

43471290901_3d3d4f3c5a_c.jpg


De sprues. Heb de doos 2ehands gekocht. Een aantal onderdelen zijn al los, maar alles is wel compleet.

41686616230_105c2852a6_c.jpg

43446701912_a8ffc1f679_c.jpg

41686617050_4a20772a03_c.jpg


Handleiding. Deze is redelijk beperkt, maar ze lijkt me wel duidelijk genoeg.

43446702262_477e9fed12_c.jpg

41686617540_f564f69b73_c.jpg


Decals. Deze heb ik nog niet. Heb wel al enkele uren zoekwerk erop zitten. Heb een setje voor de Repsol versie voor 1/24 op eBay gevonden voor 12 euro.

https://www.benl.ebay.be/itm/Studio27-DC06-1-24-Ferrari-348LM-REPSOL-LM-1994-Decals/283019319399

Maar de verzending weegt wel door (22 euro). Komt uit Japan (levering: 19-30 dagen). En als ik zo de beschrijging lees (moet besteld worden, niet op stock, kan eventueel wel goedkoper, maar...) dan heb ik er niet zo direct een goed gevoel bij.

Dus bij deze al mijn eerste vraag voor dergelijke zaken? Zijn er goede en betrouwbare sites waar decals en eventueel andere custom onderdelen voor bouwpakketten te vinden zijn? Heb al enig Google werk gedaan, maar vind voorlopig nog niets anders voor de Repsol 1/24 Ferrari 348.

Edit: ben ondertussen al wel verder aan het zoeken op "Studio27 DC06". En heb al een winkel in Canada ook gevonden. Er is nog hoop.

Edit 2: ondertussen gevonden in Duitsland.
http://www.slotracing-werk.de/shop/system/?func=detailcall&wkid=14118511951252&prodid=1&artnr=134520
Misschien best daar bestellen. Verzending lijkt ook mee te vallen.
 
Laatst bewerkt:
Succes met de bouw van de Ferrari 348 TB.
 
Dit project vereist het gebruik van aftermarket onderdelen. Eerste keer voor mij. Amai, om die bij elkaar te krijgen is een project op zich.

De decals (Studio27: DC06) worden niet meer geproduceerd. Dus veel winkels kunnen ze niet meer bestellen en hebben ze niet meer op stock. Slechts op 2 plaatsen gevonden: een shop in Canada en in Duitsland. In Canada waren ze inclusief verzending het goedkoopst, maar hun credit card systeem werkt niet goed. Vandaag dan maar besteld in Duitsland. Hopelijk snel binnen.

De Repsol Ferrari heeft Speedline 5-spaaks velgen. Maar die vind ik niet op schaal 1/24. Visueel het dichtst worden ze benaderd door het pakket van Fujimi (19276 - TW-08 18 Inch Nismo LM GT-4 Wheel).
https://www.rcjaz.com/fujimi-19276-tw08-18-inch-nismo-lm-gt4-wheel-p-90064138.html
Maar voorlopig alleen in Japan te vinden. Dat wordt mijn volgende bestelling.

De Repsol Ferrari heeft OMP race seats. Maar blijkbaar zijn OMP seats ook niet echt op schaal 1/24 te vinden. Wel TRD seats die er visueel naartoe gaan. Voorlopig in een shop in UK gespot.
https://www.hiroboy.com/124_TRD_Bucket_Seats__--product--11228.html
Deze zal ik misschien wel beetje moeten bijwerken.

En als laatste wil ik race seat belts. Studio27 heeft hier een leuk setje. En BS Models in Bertem heeft deze op stock; toch één van de pakketjes dichtbij.
https://www.bsmodels.be/shop/detailling-partssets/fp24177-seat-belt-parts-set-124/

De rest van het aanpaswerk zal met standaard materialen (Evergreen polystyreen, e.d.) moeten gebeuren.
 
De decals zijn binnen. Een setje om te koesteren. Lijkt wel of ik het voorlaatste in de wereld te pakken heb gekregen. Ga er alleszins een hoge resolutie scan van maken. Als er iets fout loopt, kan ik ze op decal papier afdrukken.

Maar nu kan ik met zekerheid aan de Repsol versie van de Ferrari beginnen. Voor de andere aanpassingen die ik wil/moet doen, vind ik wel een oplossing.

29808923518_bd7547bf2d_c.jpg
 
Altijd wel slim om een scan te maken en zeker als er moeilijk aan de decals te komen zijn.
 
uw decals goed sealen voor je ze gaat te water laten "decal bonder spray " van testors is een goed product of eens kijken bij onze huisleverancier "Steven "
 
Die decal bonder is toch alleen maar nodig als je zelf decals print? Of gebruik jij die op alle decals?
 
Decals sealen voor je ze gaat te water laten?

Wil je dat eens uitleggen Marc, hier vertel je mij ook iets nieuws.
 
Als je ze zelf print op een gewone printer geen laserprinter dan moet je ze sealen anders krijg je iets wat je echt niet wil :) Maar Coachke is al drie hoofdstukken verder. :laugh:
 
O nu snap ik het ja.

Dus voor de goede orde Firewolf: de tips van Coachke zijn bedoeld voor als je zelf decals gaat printen.
 
Ja, ik dacht al wel zoiets. Ik ga er van uit dat die Studio27 decals op de standaard manier te gebruiken zijn. 't Is maar voor het geval dat ik iets zou verprutsen dat ik ze ga inscannen om "eventueel" af te drukken. Maar dat is inderdaad 3 hoofdstukken verder. En dan liefst hoofdstukken die ik kan overslaan... ;)

Eerst maar eens beginnen (ver)bouwen.
 
Wel beste mensen heel eenvoudig als de decals wat ouderdom hebben doe ik dat altijd na de zever met de " Jagermeister " affaire gelukkig heb ik er nieuwe gekregen
En zoals vuurwolf het hier komt te vertellen hebben ze misschien al wat ouderdom en hebben ze misschien ( ? ) in een vitrine ergens ten toon gelegen men weet nooit he
en de kwaliteit van namaak is toch nooit zo goed ( soms wel beter maar daar moet je dan weer geluk mee hebben ) en zo heb ik al menig decal kunnen redden zeker de oudjes zelfs mijn op papier gedrukte zaken seal ik met die spray het schaad niet en het kan geen kwaad
grt
Marc
 
Het kan inderdaad gebeuren (zeker bij oudere decalsheets) dat een decal begint te brokkelen eenmaal je het 'te water' laat.
Indien dat het geval is kan je dit oplossen door het decal-vel te sealen en is het probleem daarmee opgelost voor de verdere decals.

Om te weten of dit welbepaalde decalvel dit probleem mogelijk vertoont, gewoon even een test doen.
Bijvoorbeeld het 'UMI' logo onderdaan het vel uitknippen en proberen aan te brengen op een stuk scrap plastic.
Je zal snel weten of het OK is.
 
...hebben ze misschien al wat ouderdom en hebben ze misschien ( ? ) in een vitrine ergens ten toon gelegen men weet nooit he
en de kwaliteit van namaak is toch nooit zo goed

Marc, hier heb je inderdaad wel een goed punt. Had ik niet zo direct bij stilgestaan. De decals zijn voorlopig nog niet aan de orde maar ik ga alleszins al eens uitkijken naar zo'n decal bonder.

Om te weten of dit welbepaalde decalvel dit probleem mogelijk vertoont, gewoon even een test doen. Bijvoorbeeld het 'UMI' logo onderdaan het vel uitknippen en proberen aan te brengen op een stuk scrap plastic. Je zal snel weten of het OK is.

Prima tip. Bedankt.
 
Het zou zonde zijn na zoveel moeite dat ze zouden barsten of stukgaan
Wel even opletten als ze geseald zijn ligt er een soort film over dus zal je de decals moeten uitsnijden zo kort mogelijk naast het gewenste
grt
marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan