Hoofdsponsor

1/48 "F-16CJ Block 50" "Tamiya" [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

pantani

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 dec 2007
Berichten
3.289
"F-16CJ Block 50"
En dit word mijn nieuwe project die ik zal proberen te maken, zal proberen om ook wat scrach dingetjes er bij te maken en verweren, foto's en een verslag zullen uiteraard volgen, ziet er een zeer degelijke doos uit met veel onderdelen waar zeer weinig gietranden aanwezig zijn op het eerste gezicht, is mijn eerste Tamiya doos die ik heb, dus de verwachtingen zijn groot :) IMG_6621.png IMG_6630.png IMG_6629.png IMG_6628.png IMG_6631.png IMG_6632.png IMG_6633.png IMG_6634.png IMG_6635.png IMG_6636.png
 
Laatst bewerkt:
Pracht van een kit en veel plamuur heb je hier niet voor nodig.
Ga ik volgen en maak er een mooie van.

Mark
 
Pracht van een kit en veel plamuur heb je hier niet voor nodig.
Ga ik volgen en maak er een mooie van.

Mark

Inderdaad Mark, veel plamuur zal ik niet nodig hebben, het ziet er een zeer mooie kit uit.

Nu de vordering, ben begonnen met de cockpit en dat zal je zien aan de hand van de foto's.

Op de eerste foto zie je stukken die ik heb uitgeknipt uit het frame en de contactpunten heb verwijderd waarmee ze aan het frame vast gemonteerd waren.

IMG_6637.png


Op deze foto ( zeer slechte foto trouwens ) heb ik een beeld laten zien dat er toch wat detail te zien is op het onderdeel van het instrument paneel.

IMG_6639.png


Dan een foto van een gedeelte die samen is gelijmd waarna ik de primer kan gaan aanbrengen.

IMG_6641.png

En dan een meer focus foto op de voet pedalen die er mooi uitzien.

IMG_6640.png


Ik heb ook natuurlijk al eens verder gekeken naar de BB en daar heb je de seatbelts in decal, ik zal kijken om er zelf te construeren.

Zal ook nog wat detail bijvoegen in het cockpit gedeelte om er een iets extra's aan toe te voegen en het nog realistischer te doen ogen.
 
Een beetje verder gedaan.
Heb eerst nog aan het expirimenteren geweest met verf en de airbrush ook :)
Nu een kleine update, heb aan het landingsgestel gewerkt, of beter gezegd het gedeelte waar het landingsgestel straks in komt vat te zitten.

Hier het onderdeel een beetje bijgewerkt, de giet putjes opgevuld met plamuur en geschuurd.
IMG_6647.png

Dan al een paar onderdelen er bijgehaald en propertjes gemaakt om dan in de volgende foto gelijmd te zien.
IMG_6648.png

IMG_6649.png

Dan nog een paar onderdelen er bij gehaald en verlijmd in een volgende fase, ik gebruik nog altijd de oude Belgische frank hehe :)
IMG_6650.png

IMG_6651.png

Dan een dry fit.
Omdat deze onderdelen eerst geschilderd gaan worden, eerst in de primer en dan in de juiste kleur om dan gemonteerd te worden.

IMG_6652.png

IMG_6653.png

Hier zitten de onderdelen in de primer, deze keer de Tamiya primer gebruikt, is eens iets anders.
IMG_6654.png

Dan al de cockpit in een laagje medium grijs gespoten.
IMG_6657.png

IMG_6656.png


En dan hier eens een test om al de stukken die nog in het frame zitten al eens een laagje primer te geven, wat zijn jullie ondervindingen hiermee??

IMG_6655.png
 
Gaat goed heb gen opmerkinging te maken.
Aan de pit zelf hoef je niet veel toe te voegen weet niet of je een figuur gaat gebruiken of niet.

Nog één raad die ik je geef dryfit de luchtinlaat even voor je deze volledig inmekaar lijmt heb er zelf al een probleempje met gehad.

Mark
 
Hey Dirk,

Vorderingen zien er mooi uit. Jammer dat Tamiya de uitstoters van de matrijs aan de kant van de details heeft geplaats, als ze die aan de andere kant hadden gezet, waren er zo goed als geen ronde "deukjes" te zien.

En dan hier eens een test om al de stukken die nog in het frame zitten al eens een laagje primer te geven, wat zijn jullie ondervindingen hiermee??

Persoonlijk ben ik daar niet zo'n voorstander van, omdat er meestal toch nog wat geplamuurd en geschuurd moet worden. En als de verf op een plaats zit die gelijmd moet worden, moet de verf er afgeschuurd worden. Ik verkies om een vliegtuig zo compleet mogelijk te maken (romp + vleugels + staartvlakken + cockpit kap, het landingsgestel, motoren, bewapening en dergelijke bouw ik in elkaar en spuit ze voor ik ze aan de rest van het vliegtuig bevestig.

Groeten

Wet Sellery
 
Met de wheelbay kunt ge u naar hartelust uitleven, en er nog wat extra details aan toevoegen. De resin versie van Aires ziet er bijvoorbeeld zo uit :

zu1agy.jpg

wa34ig.jpg
Bron : http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=184857

Als ge een oude kleine printplaat neemt (van een digitale horloge of zo), kunt ge de kleine transistors of weerstanden gebruiken om op een eenvoudige manier details toe te voegen.

Groeten

Wet Sellery
 
Bedankt Pascal voor de mooie referentie foto's zal ik gebruik van maken inderdaad, zal er nog wat detail aan toevoegen ;)
 
Dan terug een update met een paar foto's uiteraard.

Heb de rotor in het steel met een beetje rood gespoten, ziet er goed uit.
Komt wel aan de binnenkant te zitten dus je zal goed moeten kijken om dit nog terug te zien.

IMG_6659.png


IMG_6658.png


Een deel van de fuselage, hier zie je mooi de panellines en de details, zal mooi uitkomen als ik hem goed spuit, niet te dik dus :)
IMG_6660.png

Afgeplakt om te spuiten.
IMG_6661.png

En gespoten.
IMG_6663.png

IMG_6664.png


Het gedeelte voor het landingsgestel al aan elkaar vast gelijmd om te zien hoe het er uit ziet, straks nog wat extra's aanbrengen.
IMG_6662.png

En ook aan de binnenkant van de onderste fuselage ben ik aan het werk geweest.
IMG_6665.png

IMG_6666.png

Tot zover deze update
 
Zeer netjes Dirk, je kan misschien wat referentiemateriaal nemen en kijken of je eventueel het cockpitgedeelte achter de piloot wat verder kunt uitwerken. Met een klein beetje looddraad kom je al een héél eind. Het F-16 boek van Daco is van onschatbare waarde en helpt je om deze kleine details te ontdekken. Deze kit is hands down de beste 1/48 F-16 beschikbaar op de markt en zal een prachtmodel worden dat zie ik nu al :)!

Weet je al welke versie je gaat bouwen?
 
Weet je al welke versie je gaat bouwen?

Nog geen idee, help is welkom :)
Ik heb wel redelijk wat referentie materiaal en een foto boekje laten maken met daarin de meeste details, als ik het heb laat ik het hier zien ;)
Ben nog op zoek achter kleine dingetjes om te gebruiken, en ook hoe je het beste en melk materiaal je het beste Fod guards maakt, je weet wel die dingen die op de pitot of op de bommen hangt zodat ze beter in het zicht zijn.
 
Hey da's precies nogal wat anders dan die Revell kit waarmee je ook bezig bent!
Pas maar op dat die niet blijft liggen nu dat je deze mooie kit gestart bent...
 
Sorry, Ik was wat te rap. Ik las net pas dat je de Revell kit aan de kant hebt gelegd (gesmeten?) ;)
Meer succes gewenst met deze. Aan de kwaliteit van de kit zal het niet liggen :P
 
Sorry, Ik was wat te rap. Ik las net pas dat je de Revell kit aan de kant hebt gelegd (gesmeten?) ;)
Meer succes gewenst met deze. Aan de kwaliteit van de kit zal het niet liggen :P

Zeker niet, is perfect deze kit, alles past als gegoten, of zijn het gegoten delen :p hehe
Ik zal deze proberen tot een goed eind te brengen en zou graag nog een ander merk ook proberen om de verschillen te zien qua pasvorm details enz ...

Tips qua merken altijd welkom.
 
Heb net je vorige topic eens doorgenomen en moet zeggen dat deze er inderdaad veel beter uit ziet tot nu toe qua pasvorm en detail.
Heb een F-16 al altijd een machtig toestel gevonden.Nog veel suc6 verder met de bouw.
 
Dirk ik denk dat je de beroemde "remove before flight" tags bedoeld :). Een FOD cover staat voor Foreign Object Debris en is een afschermhoes die de engine intake beschermt. Zo worden de rotorbladen van de turbinefan beschermt en de kleur is meestal rood. Als modelbouwer gebruiken we FOD covers in het geval dat de kwaliteit van de intakes van de kit niet goed zijn, vb bij de f-4 phantom van tamiya op 1/32 zijn de intakes slecht gemaakt. We lossen dit op door er een fodcover voor te hangen.
 
Ik zal deze proberen tot een goed eind te brengen en zou graag nog een ander merk ook proberen om de verschillen te zien qua pasvorm details enz ...

Ik heb me zondag op de beurs in Lier laten vertellen en met eigen ogen kunnen vaststellen dat de Kinetic F-16 ook een prachtige kit is.
+- 450 onderdelen als ik me niet vergis. Ik heb 'm laten liggen omdat ik voor mij persoonlijk dat veel te veel onderdeeltjes vind. :(
Die kerel waarmee ik gepraat heb had er zo 16 liggen (+- € 40/stuk) waarvan hij er al een aantal gemaakt had.
Hij was kompleet weg van de F-16 in het algemeen. Thuis had ie naar eigen zeggen 116 kits liggen van deze machine...
 
Ik heb me zondag op de beurs in Lier laten vertellen en met eigen ogen kunnen vaststellen dat de Kinetic F-16 ook een prachtige kit is.
+- 450 onderdelen als ik me niet vergis. Ik heb 'm laten liggen omdat ik voor mij persoonlijk dat veel te veel onderdeeltjes vind. :(
Die kerel waarmee ik gepraat heb had er zo 16 liggen (+- € 40/stuk) waarvan hij er al een aantal gemaakt had.
Hij was kompleet weg van de F-16 in het algemeen. Thuis had ie naar eigen zeggen 116 kits liggen van deze machine...

Amai, dat zijn veel kits, en Boseau zo leert een mens alle dagen bij, ik dacht alle rode lintjes noemen ze zo, bedankt voor de toelichting.
 
Laatst bewerkt:
Hey Dirk,

Die lintjes kunt ge maken met dunne buisjes. Die buisjes kunnen plastic, alu of een ander materiaal zijn. Snuffel eens rond in uw huis tot ge buisjes van de gewenste diameter hebt gevonden (bijvoorbeeld wattenstaafjes, of de isolatie van een elektrische draad), dan het buisje aan 1 kant dicht maken (kan met plamuur bijvoorbeeld), en dan een lintje aan het buisje met de tekst op.

Maar een F-16 heeft best wel veel van de dingen , wordt dus een flinke klus.

Groeten

Wet Sellery
 
Bedankt Pascal, zal ik eens bekijken en natuurlijk de juiste foto's van maken, kan ik misschien meedoen aan boord en er een lading maken in mijn vrije tijd, alsook zal ik proberen pitot buizen te draaien aan boord op schaal, heb de maten opgemeten, dus ik kan me bezig houden :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan