Hoofdsponsor

1/250 EMMA MAERSK scratchbouw 1:250 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
Dit wordt mijn nieuw project. De EMMA MAERSK

Na drie duikboten en een luxe Yacht wordt het tijd om eens iets totaal anders te gaan bouwen. En dat wordt nu een werkpaard,al is ze beslist geen paard.

1_intro_foto_emma_modelbrouwers_formaat.JPG


De EMMA MAERSK is een containerschip der super giganten. Dit wil zeggen dat ze op dit moment het grootste containerschip ter wereld is. Maar ze staat er niet alleen voor.

Er zijn nog 7 zusterschepen die net als de EMMA zo groot en fors zijn. En dat zijn de Estelle Maersk,Evelyn Maersk,Eleonora Maersk,Elly Maersk,Edith Maersk,Ebba Maersk en de Eugen Maersk. Allemaal stuk voor stuk van dit formaat. Ieder schip kost ongeveer 145 miljoen euro volgens opgave Maersk.

Het schip werd gebouwd op de eigen werf van de A.P. Moller-Maersk Group, Odense Lindø in Odense, en werd gedoopt op 12 augustus 2006. Het is genoemd naar Emma Mærsk Mc-Kinney Møller. Zij was van 1940 tot haar dood op 22 december 2005 de echtgenote van Arnold Mærsk Mc-Kinney Møller. Deze gepensioneerde reder is naar verluidt de rijkste man van Denemarken. Het bouwjaar van de Emma is 2006.

De totale romplengte van het origineel ca. 397 meter over alles.
De rompbreedte is ca.56 meter.
De diepgang (bij belasting) is ca.15 meter.
En de hoogte van de kiel tot aan het middelste dek is ca. 30 meter.

De voortstuwing wordt geleverd door een 14-cilinder dieselmotor, type:

Wärtsilä/Sulzer 14RT-flex96C
110.000 PK / 80.000 kW

De motor is midscheeps geplaatst onderin de romp. En dat gaf dat er een extra lange aandrijfas door de helft van de romp naar achteren moest gaan lopen.
Dit is gedaan om de ballast verdeling zo optimaal als mogelijk te krijgen. Dit geeft haar een snelheid van ca. 27 knopen (ongeveer rond de 50 km/uur).

En ondanks haar grootte heeft ze maar een bemanning nodig van 13 man. Dit alles is mogelijk doordat het gehele boordsysteem zoveel als mogelijk is geautomatiseerd.

1_EmmaMaersk65_goed.jpg


Het leuke aan haar is dat de midscheeps geplaatste toren annex leefruimte een hele brede en holle ruimte omvat. In deze ruimte lopen de nodige koelleidingen,afvoerbuizen e.d.Ook is de uitlaat voor de motor uiteraard hierin geplaatst. Dit alles is dus omgeven door de behuizing.

1_EmmaMaersk34_goed.jpg


Om een beetje een idee te geven hoe groot ze wel is moet je beslist eens goed in het onderstaande plaatje kijken. Deze foto is genomen vanaf het dak van de toren.....

1_226323_510_430.jpg

Vol gestapeld met containers kan ze onderweg naar haar bestemming. Volgens opgave Maersk (rederij) kan ze maximaal 14000 ! containers laden ( 20 ft.). Maar dat is niet altijd waar. Immers er gaat ook andere last mee zoals bijvoorbeeld gascontainers of dubbele containers of bouwmodules. Net wat de klant wilt. Dis is een punt waar buitenstaanders toch nooit enige zekerheid over zullen krijgen. Maar dat geeft ook niet...

1_Bild280_goed.jpg


De reden waarvoor ik voor de Emma Maersk uiteindelijk heb gekozen is dat het bouwen van deze kolos mij wel aanspreekt. De rompvorm en dek opbouwen zijn een uitdaging. De romp ga ik weer in sandwich bouwwijze maken,maar wel met een sterke toevoeging.

De werkwijze is dat ik eerst de romp in haar geheel uit styropor ga vormen tot de vorm definitief goed is. Daarna ga ik de romp opdelen in stukken welke ik eraf ga zagen. Daartussen plaats ik dan schotten uit multiplex( 4 mm) waarna ik deze delen weer samenvoeg. Dit doe ik zo omdat ik er ook weer (eindelijk) led verlichting in ga bouwen. Dat geeft er toch weer een extra dimensie aan toe, verlichting is gewoon op een modelschip het uiterste van toevoeging vind ik. Gelukkig heb ik al iets eerder ervaring opgedaan met het inbouwen van led verlichting zodat ik niet meteen voor verrassingen kom te staan. Uiteraard met een trafo voeding erbij.

Doordat ik er verlichting in wil gaan bouwen, is het nodig om inwendig twee ruimtes te maken zodat ik daar de diverse draden netjes in kan laten samenkomen. Door de schotten is dit mogelijk.

De afmetingen voor het model dan nog.

Romplengte wordt 1590 mm.
Rompbreedte wordt 227 mm.
Dekhoogte (vanaf de kiel tot midscheeps) wordt 120 mm.

Dit geeft dat de Emma een lange maar slanke romp heeft.
Verder ga ik de romp eerst volledig construeren voordat ik er de bulbsteven in ga bouwen. Dit werkt veel gemakkelijker tijdens het schuren en glad maken van de romp.


Verder wil ik nog toevoegen dat ik een pakket ga maken waarin de werktekeningen van de romp komen. Omdat ik inmiddels al door enkele mensen ben benaderd met de vraag voor de tekeningen hiervoor. Deze tekeningen zijn gratis. Zo vlug als dit gereed is,zal ik dit vermelden in het topic.Ik vind het geen probleem om deze tekeningen te delen,al heb ik ze zelf volledig ontworpen en gemaakt. Een hobby mag je delen vind ik... :brouw:


Ik hoop verder ook dat jullie dit een interessant onderwerp (gaan) vinden. Want dit project is weer helemaal nieuw voor mij,althans de project eisen eraan. Dus ik zal zeker wel af en toe wat hulp kunnen gebruiken.

Rest mij alleen nog te schrijven dat ik binnenkort aan de bouw ga beginnen.

Ron.


1_Ship_Photo_Ebba_Maersk_goed.jpg


bronnen;


http://nl.wikipedia.org/wiki/Emma_Mærsk
http://www.emma-maersk.info/
http://www.embassyfreight.nl/logistiek/bedrijf/nieuws/81_emma_maersk_onbetwist_de_grootste.html
http://gcaptain.com/maritime/blog/emma-maersk-from-shipyard-fire-to-world-records/
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/shipdetails.aspx?mmsi=220417000
http://www.maersk.com/Pages/default.aspx
http://www.container-transportation.com/emma-maersk.html
http://wapedia.mobi/en/Emma_Mærsk
http://hubpages.com/hub/Worlds-Bigg...ks-170-Million-Investment-Worlds-Largest-Ship (AANRADER)
http://www.americanshipper.com/paid/NOV06/Make.asp
http://scheepsbouw.navingo.nl/artikel/14442/brand_vertraagt_oplevering_recordschip_emma_maersk
http://www.emma-maersk.com/specification/
http://www.homeghost.nl/artikelen/10 ( AANRADER)
http://www.prometec.nl/www/scripts/referenties.php?pageid=34
http://www.robse.dk/pages/Emma/EmmaFami.asp (MEDEBOUWER VAN DE EMMA MAERSK OP RC GEBIED)
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooie intro van een mooi model Ron.
Uiteraard ga ik de bouw van deze dame volgen.
Ik wens je veel plezier met de bouw!
 
Jaahhhhh, hij gaat beginnen.

Ben zeer benieuwd naar deze bouw methode. Weer volgens traditie?
 
dat gaat een mooi project worden,onlangs was er een maersk in antwerpen
en al die containers in het hout ron
 
Hoi Ron,

in de eerste plaats heel veel plezier met de bouw van dit gigantisch project!!8)8)
Natuurlijk zal ik je bouw op de voet volgen.:8:8
Maar in heb even vraag klop dit wat je hier net neer geplaatst heb?????:unsure:

De afmetingen voor het model dan nog.

Romplengte wordt 1590 mm.
Rompbreedte wordt 2270 mm.
 
Wat een mooie intro van een mooi model Ron.
Uiteraard ga ik de bouw van deze dame volgen.
Ik wens je veel plezier met de bouw!


Dank je wel,Michel. Een mooie intro geeft geluk,zeggen ze dan. Het wordt in ieder geval leerzaam,zeker voor mij.

Jaahhhhh, hij gaat beginnen.

Ben zeer benieuwd naar deze bouw methode. Weer volgens traditie?

Niet geheel. Ik ga er tussendoor schotten in aanbrengen. Ik heb het een beetje beschreven in de intro. Dat omdat er ook led verlichting in gaat komen.

dat gaat een mooi project worden,onlangs was er een maersk in antwerpen
en al die containers in het hout ron

Ja ik verheug me erop om te gaan starten omdat het een andere bouwwijze uiteindelijk wordt. Leerzaam voor mij. De containers worden waarschijnlijk van kunststof gemaakt. Alleen de buitenste uiteraard.

Hoi Ron,

in de eerste plaats heel veel plezier met de bouw van dit gigantisch project!!8)8)
Natuurlijk zal ik je bouw op de voet volgen.:8:8
Maar in heb even vraag klop dit wat je hier net neer geplaatst heb?????:unsure:

De afmetingen voor het model dan nog.

Romplengte wordt 1590 mm.
Rompbreedte wordt 2270 mm.

He he...nee ik heb het al stiekum veranderd. Goed opgemerkt
 
Eindelijk is het dan zo ver. Na voor het laatst te hebben gereageerd op je luxe jacht, is nu eindelijk de tijd gekomen dat ik me inzake dit model kan bemoeien.
Op onderzeeboot gebied had ik weinig in te brengen, maar dit spreekt mij meer aan.
Veel succes en bouwgenot bij deze reus onder de schepen.

René
 
Eindelijk is het dan zo ver. Na voor het laatst te hebben gereageerd op je luxe jacht, is nu eindelijk de tijd gekomen dat ik me inzake dit model kan bemoeien.
Op onderzeeboot gebied had ik weinig in te brengen, maar dit spreekt mij meer aan.
Veel succes en bouwgenot bij deze reus onder de schepen.

René

Ik wist wel dat je nu zou gaan reageren,Rene.
Leuk om jou weer terug te zien.

Ron.
 
veel plezier met de bouw ron. we zijn weer reuze benieuwt
 
En omdat ik toch al wat werk heb verzet,lijkt het mij wel leuk om de voorbereidingen eens een beetje door te nemen wat betreft het tekenwerk ervan.

Het spreekt voor zich dat Maersk nooit en te nimmer originele bouwtekeningen openbaar zal maken of geven. Daarvoor is de concurrentie te groot. En dus zul je als scratchbouwer zelf ervoor moeten gaan zorgen dat je aan werk tekeningen kunt komen. Het maken ervan is niet eenvoudig. Je moet dit doen zuiver op de foto`s die je kunt bemachtigen. Ik heb het geluk gehad dat er in Denemarken ook een scratchbouwer is die de Emma als rc schip wil gaan bouwen. Alleen is hij er helaas al een tijd geleden niet meer mee doorgegaan. Neemt niet weg dat hij mij een berg aan foto`s heeft geschonken. Dat en een berg foto`s op internet heeft mij uiteindelijk (na twee maanden ongeveer ) genoeg info kunnen geven om aan de tekeningen te kunnen gaan beginnen. Een beetje creativiteit is wel mooi meegenomen uiteraard.

Wel moet ik er een kant tekening aan toevoegen.

Je kunt nooit het origineel perfect nabouwen en tekenen. Dan zou je een medewerker moeten zijn van het ontwerp bureau. Dus moet je altijd concessies doen. Maar daarvoor is het hobby,gewoon proberen zo goed als mogelijk nabouwen.

Een voorbeeld daarvan is het dek layout in grote lijnen.

Ik had als eerste de onderstaande tekening gemaakt.
1_dek_a_goed.jpg

Dit heb ik zuiver naar aanleiding van een van de eerste foto`s gemaakt. Hiermee kon ik wel verder. Maar ik wist in mijn achterhoofd dat dit niet geheel juist was.
Maar het was wel al een goede start.

Vanuit die tekening is het niet goed mogelijk om dit verder te kunnen gebruiken als werk tekening. Te weinig info.Doch na een week ofzo vond ik een erg duidelijke overzichtsfoto vanuit de lucht genomen van haar tijdens de bouw. En daarmee kon ik uiteindelijk de onderstaande foto tekenen. Niet dat dit de details vrij geeft,maar het geeft mij genoeg info om de romp in ruwbouw te kunnen gaan maken. En alleen daarvoor gebruik ik deze tekening. Niet om de details te kunnen aanbrengen. Maar alleen zuiver om de romp te kunnen maken.

1_dek_containers_goed_goed.jpg

We zien goed waar het voordek begint. Dit in combinatie van originele foto`s geeft dat het hiermee gaat lukken. De indeling voor de containers is van mindere waarde in deze fase. Wel goed om te kunnen overzien. Ook de plaats voor de toren is aangegeven hierin door mij.Ook zuiver om een beter overzicht te hebben,niet voor de details of de opbouw.

Uiteindelijk heb ik besloten om de laatste tekening te gaan gebruiken voor de romp constructie. Dit is natuurlijk niet de enigste tekening. De andere tekeningen zal ik ook nog gaan bespreken. Dit gebruik ik als bovenaanzicht. Voor mij ruim voldoende. Let op...de boeg is van de Emma erg scherp. In dit bovenaanzicht is dit niet terug te zien.
De boegvorm wordt naar boven toe platter. Dit is een constructie die nu eenmaal zo bij de Emma is. Ook dit is in latere tekeningen terug te zien.

De volgende reeks tekeningen zijn gemaakt met Delftship
Dat is een best moeilijk programma. Ondanks dat ik er uiteindelijk de romp mee heb kunnen ontwerpen ben ik dit programma nog lang niet meester. Maar je kunt er wel prima rompen mee ontwerpen. Zelfs in 3d.

Maar daar kom ik later nog wel op terug.

Bovenstaande tekening mag vrij gebruikt worden.

Ron.
 
Laatst bewerkt:
Mooi project Ron, ga je zeker volgen. Michien ruimte voorzien voor RC later :D
 
Mooi project Ron, ga je zeker volgen. Michien ruimte voorzien voor RC later :D

Mmm...ik zou dan de romp anders moeten gaan bouwen. Maar ik bouw toch alleen maar statisch. Laat ik haar maar statisch houden :)

Wat een zin....

Ron.
 
De volgende logische stap is het ontwerpen van de boeg en het achterschip.
Dit waren mijn eerste onderwerpen welke ik met Delftship heb gemaakt. Dit is misschien ook wel erin te zien.

Als eerste dan de boeg.

1_boeg_b_BE.jpg

We zien vanaf de kiel duidelijk de bulbsteven. Dit was gemakkelijk. Delftship brengt deze automatisch aan in de juiste proporties. Waarom weet ik niet maar het zal wel liggen aan de slanke vorm vorm van de romp. Daartoe zal de bulb dan ook smaller moeten zijn. natuurlijk moet je wel aangeven dat je er een bulb in wilt. Ik kwam hierachter door in het zijaanzicht deze te "trekken". En na het loslaten kwam deze te voorschijn. En eigenlijk ook prima in de juiste vorm.

1_EmmaMaersk45_goed.jpg

Later kom ik in het project uitvoerig terug op deze bulb ten tijde van de montage en produktie ervan. Er zit best wel wat leerstof achter.

Wat in de bovenste tekening duidelijk mist is de haarscherpe lijn van de boeg. Dat ligt aan mij. Ik heb dit niet nodig voor de vorm te maken. Immers dat is een logische lijn.
Wel is de afplatting vanaf ongeveer 10 % van het bovendek belangrijk. Daar kom ik ook later nog op terug ten tijde van de romp produktie. En Rene Lub zal mij daar als nodig bij corrigeren :D ......

In de bovenste tekening zien we verder op het voordek de enorme golfbreker liggen. Dit is een van de grootste zo niet de grootste die ik ooit heb gezien op een schip. Zal erg lastig worden om deze precies na te maken. Er zitten vele gaten in en het loopt ietwat gekromd. Maar dat zijn "zorgen voor later".

In de onderste foto is deze golfbreker duidelijk te zien in de groen omlijste cirkel.

2_EmmaMaersk65_goed.jpg

En dan het achterschip.

1_Bild287_goed.jpg

Hier ben ik iets de fout in gegaan met Delftship. De kenner zal het meteen opvallen. Het grote rechte vlak van het achterschip loopt iets meer ovaler als dat ik deze heb getekend. In principe is dit geen probleem voor mij. Ik heb de originele foto`s erbij hangen aan de muur. Maar het is wel goed voor de andere mede bouwers(die zijn er!) om hier op te letten.

In de onderstaande foto is dit te zien. Let op de ovale vorm ervan (in het rood).

1_achterschip_goed.jpg

Verder is het achteraanzicht in de tekening bijna vierkant. Dit is juist. Bij het origineel is dit niet terug te zien omdat de romp hier in het water ligt,maar vooral omdat de kromming van de zijkanten hier bij het achterschip naar binnen neigen. Op een tekening moet je wel vanaf midscheeps tekenen gaan. En daar ligt de vierkante vorm erin.

In deze tekening zien we verder ook dat er (nog )geen schroef en stuurvlak in is getekend. Ook dat heb ik express gedaan. Immers bij het zijaanzicht zien we dit pas terug. In het achteraanzicht is dit een belemmering voor het zicht om te bouwen.

Zo en dat was het weer voor nu eventjes....

De volgende stap is het zijaanzicht uiteraard.

Ron
 
Laatst bewerkt:
Man dit wordt weer zo'n mega lange topic vol interessante technieken, maffe foto's en verwondering à volonté :-)
KWIJLEN :-)

Heeft Revell dit niet in een setje van het zelfde model Colombo express (1:700) ?
Dit was naar mijn weten hetzelfde schip qua bouw ?

Veel plezier makker !! En wij volgen !!
 
ron wat me opvalt aan de spanten tekening is dat in het voor aanzicht je maar 3 spanten tekent tot de bulp (waterlijn) en achteraan 15 ?

ik zie dat het daar heel ver schuin gaat maar volgens mij is je achterste tekening niet juist hoor als ik de lijnen zo van het schip bekijk op je 3 foto vooral onder de waterlijn klopt er presies iets niet.
ook het voor aanzicht de 3 spant van het midden gezien loopt presies ook veel te veel onder de waterlijn en zou op de waterlijn elkaar bijna moeten raken omdat het daar helemaal in een punt komt , en nu staat het tog redelijk ver uit elkaar.

ambggh.jpg

dhcaf.jpg

of de spant moet achter de punt vallen dan is het natuurlijk wel juist maar dan moet je eerst het zijaanzicht van de spanten er bij zetten
 
Laatst bewerkt:
Heel goed gezien,inderdaad zit er bij de boeg geen samenkomst van de spanten. Dat heb ik express weg gelaten omdat het voor mij erg belangrijk is dat ik de afronding (of afplatting )naar boven toe zo veel beter kan overzien. Ik heb dat ook ergens in de aanvulling vermeld. De tekening van het achterschip loopt inderdaad niet geheel goed, Ik ben me daar bewust van. Veiligheidshalve heb ik dat erin vermeld.Maar er is wel mee te werken.

Erg goed opgemerkt.

Ron.
 
Man dit wordt weer zo'n mega lange topic vol interessante technieken, maffe foto's en verwondering à volonté :-)
KWIJLEN :-)

Heeft Revell dit niet in een setje van het zelfde model Colombo express (1:700) ?
Dit was naar mijn weten hetzelfde schip qua bouw ?

Veel plezier makker !! En wij volgen !!

Ik weet niet of de romplijnen bij de revell kit hetzelfde lopen. maar plezier heb ik er nu wel aan:)

Ron.
 
Intussen heb ik het achterschip verbeterd.

test_goed_2.jpg

Dit komt meer in de richting. Ik wil er nog even mee verder. Niet letten op de rompkleuren,dit is zuiver Delftship haar werkwijze. Heeft verder geen invloed.

Ron.
 
ron ik weet niet waar je waterlijn begint maar ik heb het er ff bijgezet.
volgens mij moet je waar de pijl bijstaat je spanten naar onder maken.

ik heb wel geen goed beeld op het achterste maar van wat ik in je foto kan zien loopt de romp onder de waterlijn ook scherp naar de bulp toe en niet zoals je tekent met de zelvde ronding

1ryz3l.jpg

het spanten plan maken gaad één van de moeilijkste opdrachten worden van dit schip geloof ik

abmb0z.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan