Hoofdsponsor

1/1 Beretta 93R - schaal 1:1 [wip]

PaperShaper

Well-known member
Registered
Lid geworden
28 nov 2011
Berichten
554
Hey,

Na het debacle met de Ferrari is het tijd voor iets helemaal nieuw.

Ik heb op mijn PC zeker meer dan 200 replica's van wapens te bouwen in schaal 1 op 1. En er zo eentje bouwen beet al langer in mijn been...
Ja, wat doe je dan? Er gewoon aan beginnen.

Eerst een kort woordje uitleg over het onderwerp (bron: Wikipedia):

De Beretta 93 Raffica, meestal afgekort tot Beretta 93R, is een door de Italiaanse wapenfabrikant Beretta ontworpen handvuurwapen. Het wapen heeft zowel een semiautomatische als een burst-stand. In de burst-stand vuurt het wapen drie projectielen per salvo, zogenaamde 'bursts'. Raffica betekent dan ook burst in het Italiaans.

De Raffica werd ontworpen uit de Beretta 92 om als dienstwapen te fungeren bij de anti-terreureenheden Nucleo Operativo Centrale di Sicurezza en Gruppo di Intervento Speciale. Er werd een drieschots burst-stand en een opklapbare voorgrip toegevoegd, zodat het wapen beter te controleren was. Later werd het wapen ook gebruikt door de Italiaanse politie en enkele legereenheden.

Deze werd in de jaren '70 ontwikkeld en gebouwd tussen 1979 en 1993.
Naast Italië werd dit wapen ook gekocht door Algerije en Honduras.

Het ziet er zo uit:
rfJlepy.jpg

of zo:
L7DXAvp.jpg

Dit is de 3D-weergave:
bQ4ugJQ.jpg

En dit zijn de onderdelen:
Curxebc.jpg

Dit is het begin:
po5jJgv.jpg

Tot de volgende.
Joost
 
Weer een speciaal onderwerp Joost.

Fred
 
ola ben benieuwd naar resultaat.
 
Dat gaat hier weer smullen worden , ik zou zeggen " schiet " maar snel in gang
 
nice.
Ga ik zeker volgen, ik heb hier de Beretta 92FS in de kast liggen ;)
 
Ziet er niet gemakkelijk uit, gaan we zeker volgen. Veel succes.
 

Wel, het is van deze website dat ik deze (en vele andere) gehaald heb.
Ik check deze site minstens 1x/week. Er staat jammer genoeg veel piraterij op, maar ook wel veel goeie vrije downloads in alle categorieën.

En die Russische papierbouwers op dat laten wel heel straffe dingen zien. Ik vrees dat mijn eerste poging tot replica niet direct in de buurt zal komen ;). Maar het is een mooi doel om dat te proberen benaderen.

Dankzij dat forum (lang leve google translate, of kent er iemand een betere vertaler voor Russisch?) ga ik een voor mij nieuwe techniek uitproberen: Zaponlak

"Zaponlak. Transparant, voor het coaten van koper of messing tegen oxidatie en voor het fixeren van papier, hout, glas, leer en gelijksoortige materialen. Sneldrogende transparante lak op basis van nitrocellulose. Opbrengen met kwast, spuit of dompelen."

Heeft er hier iemand ervaring mee? Ik moet dat wel nog in huis halen en dan zien we wel wat dat voor resultaten geeft.

Grt,
Joost
 
Hoi,

Ondertussen wat vorderingen gemaakt met snij- en plakwerk.

Het is wel opletten want heel wat lijmtabs zijn te breed. Dus eerst goed checken vooraleer er definitief geplakt wordt.
RCc9hKe.jpg

06Lumf2.jpg

De grote vlakken worden best versterkt met karton. Ook hier zeer goed opletten dat dat later niet in de weg komt te zitten voor andere onderdelen.
6BF7bKf.jpg

Het ziet er allemaal uit alsof dat niet echt strak en recht is. En dat is voorlopig ook zo, maar dat komt wel goed naarmate de bouw vordert.
5Uue9SM.jpg

PmPaaHM.jpg

Ook hier extra versteviging om de onderdelen strak en op hun plaats te houden.
owmM9tx.jpg

Dit was een lastige. Met wat schuurwerk moet dat wel goed komen.
zWF9qp5.jpg

En dit is waar ik nu beland ben.
BOZ1SJF.jpg

53nqHkG.jpg

Tot de volgende.

Grt,
Joost
 
ik vind dit op zijn minst indrukwekkend , dat gefrutsel met hoekjes en kantjes en dan dat uitsnijden , niks voor mij
Marc
 
joost het begint aardig vorm te krijgen de moed niet verliezen, prachtig
 
Een klein beetje vorderingen gemaakt:

UOuYUrP.jpg

02WULdT.jpg

iV95COH.jpg

yMbuhwI.jpg

Nu ben ik even bezig aan een onderdeeltje dat de 2 zijkanten van de kolf halverwege zal verbinden.
Daarna gaa ik ook de onderkant van de kolf verbinden.
Als dat gebeurt is, kan ik spacers snijden en inplakken om de kolf volledig te gaan versterken.

Foto's daarvan volgen.

Grts,
Joost
 
Mooie vorderingen maar lijkt me toch een verdomd moeilijke bouw hoor Joost.
 
Dat er in de kolf geen versterking is verwonderd mij.
Het schilderen gaat volgens mij alles bepalen.
Knap al en ziet er moeilijk uit maar zijn intussen toch al wat gewoon van u.
 
Bedankt voor de interesse en lovende woorden.

Dat er in de kolf geen versterking is verwonderd mij.

In dit soort modellen (PDO-files via Pepakura) is er nooit versterking voorzien, en theoretisch gezien zou het ook niet nodig zijn. Maar de praktijk leert ons dat hier en daar een stevig stukske karton wel degelijk een meerwaarde is. Het is gewoon goed opletten dat de versterking in een later stadium van de bouw niet in de weg gaat zitten.

Ondertussen zijn er nog wat vorderingen.

Dit onderdeel zou moeten gebouwd worden op basis van het principe dat de binnenkant de buitenkant in vorm houdt en omgekeerd.
Dit wordt vrij veel toegepast bij open onderdelen, maar deze dient compleet gesloten te worden.
hix9skk.jpg

Ik heb de binnenkant dan maar gelaten voor wat het is en behelp mij met kartonnen spacers en vormers.
Sk1WjJW.jpg

Hier zit dat onderdeel al op zijn plaats. Het was even voorzichtig duwen om het mooi te laten aansluiten met de kolf.
I9yOK2U.jpg

7OmwoMe.jpg

Hier nog een klein detail dat nop op zijn plaats moet komen...
H75eTXA.jpg

Grts,
Joost
 
Amai, dit vraagt geduld en finesse.
Knap!

Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan