Hoofdsponsor

1/50 San Felipe 1:50 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Nu mijn walvisvang sloepje klaar is, moet nog op een sokkel en eindfoto's maken, begin ik al vast een nieuw topic.

Afgelopen winter heb ik via marktplaats een bouwdoos, of liever 2 dozen, gekocht van de San Felipe, fabrikant is een Chinese fabriek, ze noemen zich Z.H.L, was een gok, maar de inhoud zag er op de foto's goed uit. De kit gekocht voor 400 euro en toen hij gebracht werd tilde ik me een breuk aan het pakket, twee dozen 30 kilo aan hout en toebehoren.
attachment.jpg

Zo op het eerste gezicht goed hout en goede tekeningen. Er zit een dvd met bouwbeschrijving ala de agostini etc bij. Het model wordt ruim 1,20 meter lang 47 cm breed en bijna een meter hoog, de romp is op het breedste gedeelte 24 cm. Alle onderdelen zijn genummerd, lijkt wel duitse grondigheid in plaats van chinese troep :)


Ik ben al wat aan het zoeken geweest op internet naar de San Felipe, alleen kan niet veel vinden, behalve gebouwde modelen, heeft iemand misschien documentate / boeken etc over dit schip?? Ben met namen benieuwd naar welke kleuren het echte schip in die jaren had.

Hieronder dan nog wat foto's van de spullen, helaas is het gewoon veel te veel om alles op de foto te zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Machtig mooi schip Edwin. Ben zeer benieuwd hoe je dit allemaal gaat aanpakken.
Heel veel plezier er mee.

De naam San Felipe in combinatie met 1690 komt inderdaad niet veel voor. De naam wordt vaak in één adem genoemd met die van de Spaanse Armada, maar die was in 1588 en nog één in 1639 (bron: wikipedia). Wat ik wel tegenkwam is een site waar wat twijfels zijn: http://www.modelships.de/San_Felipe_1690_authenticity/San_Felipe_1690_authenticity.htm
 
amaai edwin daar ga je wel een tijtje mee voort kunnen .

veel suc6 met deze dame . om de kleuren zou ik me nu nog niet te veel zorgen maken dat komt heus nog wel . daar heb je nog wel een jaartje de tijt voor om dat op te zoeken ;)

eerst de romp maar eens goed in elkaar zetten dat is immers 80% van het werk .

ziet er wel mooi gedetaeert uit
 
Ik heb even snel een dry-fit gemaakt, ik schrok wel van de omvang! Het model is echt groot!

De twee kieldelen waren niet helemaal mooi recht, dus even in een badje water/ammonia en tussen twee planken geklemt, paar dagen laten liggen en dan moet die mooi recht zijn, de spanten passen allemaal goed, misschien wel te goed want ze gaan allemaal lekker strak, even kijken of ze straks goed haaks staan anders moet de sleuven iets op schuren.

Maar goed de klussen in de tuin en huis wachten weer dus de vorderingen zullen niet super snel gaan.

hier een foto van de dry-fit

attachment.jpg
 
dat wordt inderdaad een indrukwekkend model.
nog een paar jaar en alle kits komen uit China.
heb al enkele Chinese modellen gezien in goede en mindergoede kwaliteit

de kwaliteit van deze kit valt me inderdaad zo op het 1e gezicht reuze mee. (is toch altijd wel spannend als je dat daar besteld)
ik blijf je zeker volgen
 
ja watte wat een sigaar sdfkkjskng deze zou ik tog maar goed in een bouwplank vast zetten of je houd deze jonge nooit mooi recht.

de spanten mogen ook niet te vast in de valse kiel gaan anders trekt ze ook krom, dan kan je best ff met een schuurpapiertje langs gaan in de sleuf.
 
Hebben ze een site waar we eens kunnen rondlopen? Heb je je al afgevraagd waar je die gaat neerzetten als hij klaar is ;)
Lijkt me wel geweldig om te bouwen. Waarom 2?
 
Hebben ze een site waar we eens kunnen rondlopen? Heb je je al afgevraagd waar je die gaat neerzetten als hij klaar is ;)
Lijkt me wel geweldig om te bouwen. Waarom 2?

Waar ze komt te stan, we zullen zien, ik denk niet in mijn huis, maar goed dat voor later. (tot nu toe heb ik alle modellen die ik gemaakt (7) heb verkocht). Het is een schip maar de bouw materialen zitten in twee dozen, om het handelbaar te houden denk ik, alles in een doos is niet te tillen :)

Ik bouw altijd op een bouwplank waar de kiel vast op zit geklemd, gevaar van kromtrekken ligt altijd op de loer, mijn vorige schip de HrMs Tydeman was ook ruim 100 cm lang dus daar ben ik niet echt bang voor. De spanten ga ik ook met de lego-methode mooi haaks vastzetten op de kiel.

ik hoop binnenkort een begin te maken met de rompconstructie, maar eerst goed de tekeningen bestuderen en vooruit denken.

gr Ed
 
Zo toch maar begonnen aan deze dame, bloed kruipt waar het niet gaan kan, de spanten paste op zich heel goed, te goed, dus iets ruimer gemaakt zodat ik ze perfect haaks op de vals kiel kon zetten. De kiel is trouwens mooi recht geworden na het drogen.

de spanten middels legostenen haaks vastgezet en dan komt er zo uit te zien

attachment.jpg

dan is het onderste kanonnendek aan de beurt, deze paste ook goed, en het middelste kannonendek ook ! tot nu toe gaat het goed met de chinese ........

attachment.jpg

toen het kanonnendek deze paste iets minder briljant, ik heb op elk deel eerst de middenlijn gezet, zodat ik de delen goed op de valse kiel kon uitlijnen en onderling ook, dit dek moest perse goed liggen omdat het de basis is voor de rest. Ik moest hier en daar enkele gaatjes opvullen met fineer stroken.

attachment.jpg

In dit dek zitten 2 gaten waar je later in kunt kijken, omdat je dan dwars door alles heen kijkt en zo op de alse kiel heb ik hier iets aan gedaan. eerst vloer dicht gemaakt en vervolgens een paar wandjes geplaats, beplakt met fineer om een kamer/ruimte te creeren, staks nog even in de olie zetten en klaar zijn ze. Of het dadelijk wel of niet goed zichtbaar is maakt me niet uit, wil alleen niet het risico lopen dat het straks wel zichtbaar is en ik me dan erger aan de opening en op de valse kiel kijk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Aan de voorzijde worden maar twee extra verstevigingen meegeleverd dus zelf alvast 2 erbij gezet, maar ik denk dat ik de hele boeg dicht maak om een betere hechting voor de huidlatjes te krijgen straks

attachment.jpg

Ik kwam er achter dat het model wel mooi recht is, maar toch de neiging heeft te torderen (over de lengte as te draaien) als ik daar niet aan doe en de volgende dekken ga leggen bestaat de kans dat de romp scheef wordt, dus een drastische maatregel genomen (valt wel mee) en de valse kiel met een schroef vastgezet, er zit nu geen beweging meer in de romp.

attachment.jpg

Tot zover de update.

Grtz Ed
 
Heel mooi Ed, gelukkig valt de Chinese makelij tot nu toe mee.
En heel mooi vooruitgedacht, op zeker dat je iets van die ruimtes gaat zien later - en dan kun je er echt niet meer bij.
De meeste kitbouwers zijn karig met extra verstevigingen aan de voorzijde en juist daar heb je er behoefte aan.
 
Je moet je gevoel volgen en ik snap het volkomen. Ziet er goed uit, maar ja is nu pas een skelet. Hout heeft een driepuntsverbinding nodig anders vervormt het. Als het tordeert ontbreekt ergens een extra punt die het tegen moet houden. Maar ja, vind hem maar. Bij het beplanken kan het zich wel oplossen maar maatregelen nemen door extra dwarslatten is niet onverstandig.
 
:wow: dat gaat een hele dame worden, de kit ziet er goed uit, veel succes met de bouw.
 
Je moet je gevoel volgen en ik snap het volkomen. Ziet er goed uit, maar ja is nu pas een skelet. Hout heeft een driepuntsverbinding nodig anders vervormt het. Als het tordeert ontbreekt ergens een extra punt die het tegen moet houden. Maar ja, vind hem maar. Bij het beplanken kan het zich wel oplossen maar maatregelen nemen door extra dwarslatten is niet onverstandig.

Ik ga daar zeker nog naar zoeken voor ik aan de beplanking begin, eerst moet de achterpartij er nog aan en dan kijken waar er een extra latje of zo geplaatst kan worden, de twee nog te plaatsen dekken voor en achter zorgen ook nog voor meer stevigheid, misschien wel voor genoeg stevigheid, we zullen zien. desnoods boor ik van voor naar achteren door de spanten heen om een extra lat aan te brengen.
 
So far,so good!
Goed vooruitgedacht om de kamertjes te maken.
Op zich ziet het er allemaal tot zo ver niet slecht uit. ( heb geen ervaring met kits uit China;) )

Fred
 
nog altijd tevreden over de kit qua materiaal en handleiding??
 
Had ook mijn twijfels in het begin, maar blijkbaar hebben we te vroeg beoordeeld.
Ziet er toch heel degelijk uit. Blijf volgen :)
 
nog altijd tevreden over de kit qua materiaal en handleiding??

Ik ben inmiddels aan het beplanken, zal binnenkort wat foto's plaatsen. Tot nu toe is het goed en valt het 100% mee. De beplanking bestaat uit een dubbele beplanking met de eerste laag uit balsa hout van 3 mm dik. Werkt goed, goed buigzuim (nat gemaakt natuurlijk) en snel droog. De tweede beplanking is een fineer laag. Nu heb ik al gezien dat de 2e laag alleen boven de waterlijn moet komen en het onderwaterschip moet gladgeschuurd worden en wit geschilderd.

Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een juiste beplanking van het onderwaterschip. Ik kan me niet voorstellen dat ze vroeger het onderwaterschip wit schilderden, blijft nooit lang mooi (algen etc). Ik heb ook al San Felipe's gezien waar het onderwaterschip van koperplaatjes is gemaakt, maar volgens mij werd dit later dan de 17e eeuw toegepast.

Ik wil dus de hele romp in eiken fineer latjes uitvoeren. Is dit juist???????

welk hout werd in die tijd voor de dekken gebruikt, eiken was in die tijd duur en moest van ver komen, ik heb al gevonden dat nederlandse schepen voor dekken ook oregon pike (roodachtig naaldhout) gebruikten, geldt dit ook voor de spaanse???????

Gr Ed
 
hoi ed voor het makelijk te houden werd al het hout dat van buiten was van eik dus ook de planken op de dekken en ook de huidgangen .

de huidgangen gaan over de hele romp dus vanaf de kiel tot boven en zeker niet van af de waterlijn en dan naar boven.
de NL schepen hadden dus ook eiken planken op hun dekken liggen en zeker geen origon of naaldhout.

het wit schilderen onder de waterlijn werd altijt gedaan dit om aangrooi van mosselen en andere parasiten te verminderen
de koperen platen kwamen pas later.

als je een wit onderwaterschip niet ziet zitten kan je dit gewoon blank laten dat word wel meer gedaan in de modelbouw dit heeft meer met de smaak te maken van de bouwer ;)
 
eerste laag uit balsa hout van 3 mm dik

indien je dus echt dat zacht licht hout bedoelt waarvan ze zweefvliegers maken , dan zou ik aan de onderkant ook zeker beplanken.

anders zal bij het lichtste ongeval daar een deuk in verschijnen.

DE versieringen en ornamenten kan je daar ook eens een foto van trekken en zeggen wat je ervan vind.

Ben nog aan het twijfelen of ik de kit zou kopen of niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan