Hoofdsponsor

1/35 Panhard AML-90 [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
De Panhard AML was een lichte bepantserde wagen van Franse makelij, gebaseerd op een 4x4 chassis. Door een gewicht van ongeveer 5.5ton, was het veel lichter dan een tank, en kon het ook gemakkelijker door de lucht getransporteerd worden naar waar de inzet nodig was. Ooit was het met zijn 90mm lage snelheidskanon (de schade werd verbeterd door het gebruik van een holle lading in de munitie, maar de terugslag werd zo deels opgevangen, omdat deze anders te zwaar was voor dit lichte voertuig) de zwaarst bewapende verkenningsvoertuig, dat het zelfs tegen (oudere) tanks kon opnemen in zijn tijd.
De maximum snelheid was 100km/h en had een bereik van 600km.
Als bijnaam kreeg deze de naam "the noddy car" door zijn neiging om te schommelen na het vuren

Voor de operationele geschiedenis ga ik me enkel toespitsen op de IDF dienst

9 van deze voertuigen waren ten tijde van de 6-daagse oorlog in dienst bij de israelis, en hielpen bij het veroveren van Ramallah, en waren bij de eerste voertuigen die oprukten op de westbank waar ze de anti-tank versperringen gemakkelijker konden omzeilen. De zwaardere Super shermans en Centurions leidden een aanval op Tell El-Ful, maar konden dit doel niet bereiken. Bij een tegenaanval met Jordaanse M-48's kwamen de beweeglijke AML-90's goed van pas om deze af te slaan.

Bij de uitputtingsoorlog kwamen de IDF AML-90's weer oog in oog met de Jordaanse M-48's toen ze bescherming moesten bieden aan de centurions die de Jordaan overstaken. De M-48' waren goed ingegraven, en de AML's werden sterk in het maneouvreerbaarheid gehinderd door de drassige grond door de overstroming van de Jordaan kort daarvoor. Hierdoor waren ze als het waren "sitting ducks" en kort daarna werden de AML's uitgefaseerd.

Bij de israelische oorlogen werden voor dit type de hoogste armour vs armour kills genoteerd, waaronder 13 Egyptische en Jordaanse tanks, en ook verschillende T-54's en T-55's. wat enkel mogelijk was door een lucky shot op de koepelring nabij het bestuurdersluik of verschillende rake schoten dicht bij elkaar.

Dit voertuig is door 54 landen op alle 5 de continenten ingezet, en bleef in productie gedurende 50 jaar over verschillende varianten, dus in militaire termen kan er wel van een succesvol voertuig gesproken worden.

Begonnen met deze voor de groepsbouw rond de IDF van onze club:
9001.JPG


en de onderdelen (geleend van britmodeller, wegens te snel beginnen knippen en plakken)

9002.JPG


9003.JPG


9004.JPG


9005.JPG


9006.JPG


De bouw van deze gaat echt voorspoedig en de kit is naar mijn mening subliem ontworpen. Passing zo goed als maar kan, aangietpunten zijn klein en heel gemakkelijk weg te werken, uitstoterrondjes zitten 99% waar ze niet gezien worden... Voorlopig de bouw zonder plamuur en enkel basic schuren... wordt nog eens nagelopen op het einde voor en na de primer

480496-11032-14.jpg


480497-11032-16.jpg


480498-11032-33.jpg


480499-11032-80.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om deze eens gebouwd te zien worden, veel succes.
 
Succes met de bouw van dit project.
 
Illuster merk, Panhard, wat mijn interesse betreft met name in de autosport (Panhard & Levassor). Met groot respect denk ik aan die naam, waarvan je kunt zeggen dat ze de eerste automobielwedstrijd wonnen (zie hier).

Het ontstaan van de militaire tak leek op den duur onvermijdelijk. Veel plezier en succes met dit blijkbaar goed passende modelletje, maak er iets moois van.
 
Mooi voertuig en volg met veel interesse.
 
ik zet er ook alvast een stoeltje bij, zie graag "hedendaagse" zaken gebouwd worden. er staan hier ook enkele creaties van panhard in de wachtrij.

Ziet er op het eerste zicht een vrij simpel kitje uit, of vergis ik me? Benieuwd naar het verfwerk.
 
Heel veel succes met deze, lees vol plezier mee
 
Bedankt iedereen...

@Baenske: het is een simpel kitje, maar het is dan ook heel mooi ge-engineerd door de maker, zowel naar uitstoters als voor het samenbouwen is het echt een shake&bake...

lange tijd geduurd, maar eindelijk deze kunnen spuiten...

556287-11032-92.jpg
Foto van de toren met flits, hier komen de echte kleuren (idf-sand) iets meer naar voren

556288-11032-73.jpg
Hier lijkt het meer als IDF sandgrey, wat niet overeenstemt met de realiteit, misschien probeer ik nog eens bij daglicht

en de romp:
556291-11032-68.jpg

556289-11032-60.jpg

556290-11032-91.jpg

556292-11032-79.jpg

Nu verder gaan met het invullen van de details enz...
 
Bedankt voor de reacties,

decals (Echelon D356249) aangebracht, sommige nog maar recent en zijn nog een beetje nat van de settingvloeistof:

557019-11032-33.jpg

557020-11032-55.jpg

557021-11032-16.jpg

557022-11032-38.jpg

en de banden (DEF-model) in hun basiskleur:
557023-11032-42.jpg
 
Zijn de Echelon decals speciaal voor dit voertuig? Of meer algemeen voor IDF voertuigen/tanks?
 
Deze zijn speciaal voor dit voertuig, ik denk dat je, mits een beetje creativiteit toch een 3-tal verschillende voertuigen kan uithalen (dan wel 1 zonder de witte luchtherkenningsvlakken)
 
Ziet er inderdaad strak uit. Hadden deze voertuigen nog aanpassingen wat geschut betreft want dat is wel een ding waar de IDF gek op is :)
 
Bedankt,

voor zover ik weet heeft de IDF-versie heeft een andere muzzle brake (M-51 Super Sherman stijl) dan de Franse versies, maar voor de rest geen idee eigenlijk...:

IDF:
IL_Armor_03_217.jpg

Franse leger (zie het ontbreken van de middelste plaat op de muzzle)
rd_wheeled_armoured_vehicle_french_army_France_006.jpg
 
mijn eerste keer chippen:
559379-11032-37.jpg

ik wil het redelijk beperkt houden op deze... het is de bedoeling om een actief, onderhouden exemplaar weer te geven, maar geen roestemmer...

Ik heb ook een poging gedaan op de zijkanten om krassen na te bootsen, maar daar ga ik nog moeten op oefenen om de lijntjes fijn genoeg te krijgen.
559380-11032-12.jpg

Hopelijk binnenkort meer
 
Nette chipping niks mis mee.
 
Altijd een koddig karretje gevonden die AML-90, was dit niet de voorloper van de ERC-90? Mooie chipping.

Grtz Bart.
 
Chipping is zeer overtuigend ;)

Om krassen te maken durf ik wel eens een cocktail prikker gebruiken met een beetje verf aan.
Hier kan je fijn mee werken zonder het risico dat de haren plots breder uitwaaieren...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan