Hoofdsponsor

1/48 AV-8B Harrier II Plus (Hasegawa) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lex

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mrt 2010
Berichten
551
Hallo allemaal,

Aangezien het nog geen 1 mei is en ik dus nog niet aan de TF-104G kan beginnen en ik aan het wachten ben op de polijst pasta voor de Hawk heb ik deze maar even uit de stapel getrokken.

Harrier AV-8B Plus

’s werelds eerste V/STOL (Vertical/Short Take Off and Landing) aanvalsjager de Harrier vloog voor het eerst in 1960. Het toestel ontworpen door Hawker Siddley in Engeland trok meteen de aandacht van de US Marine Corps vanwege het potentieel om als support fighter dienst te doen. Het werd de AV-8A genoemd. Het toestel had in het begin nogal wat tekortkomingen zoals de lage wapenlast welke het mee kon nemen en het vliegbereik.
Deze dienden eerst opgelost te worden voordat het in dienst zou komen. De AV-8 wordt gemaakt door McDonnell Douglas.
Het duurde veel langer om deze problemen op te lossen en met de komst van de AV-8B waren de problemen opgelost. En op 17 maart 1993 vloog de Harrier II Plus voor het eerst.
Enkele grote updates, onder andere het vergroten van het vleugeloppervlak, aan de vleugels waren de meest opvallende aanpassingen.
Door composiet materialen te gebruiken werd ook binnen de gestelde gewichtslimiet gebleven.
Door het landingsgestel naar binnen te verschuiven werd ook plaats gemaakt voor 2 extra hardpoints.
De Harrier is uitgerust met HOTAS (Hands On Throttle And Stick) waardoor het manouvreren ermee makkelijker werd.
De AV-8B is ook uitgerust met een in flight refuelling systeem.

Enkele data;
Bemanning; 1
Lengte; 14,55 m
Hoogte; 3,56 m
Spanwijdte; 9,25 m
Motor; Rolls Royce Pegasus F-402-RR-408
Stuwkracht; 10.795 kg
Maximaal gewicht; 14.060 kg (Short take off mode)
Maximale snelheid; 1.080 km/u

En dan de foto's van de doos;
DSC_0208.jpg

DSC_0213.jpg

DSC_0214.jpg

DSC_0215.jpg

DSC_0216.jpg

De decals uit de doos;
DSC_0217.jpg

Decals welke ik misschien ga gebruiken;
DSC_0235.jpg

Het boekwerk;
DSC_0218.jpg

Er is ook al enige vooruitgang;
DSC_0219.jpg

DSC_0221.jpg

Ik weet nog niet of ik er een Amerikaanse of Italiaanse versie van ga maken.
Aangezien ik een voorliefde heb voor de Italiaanse Luchtmacht en marine denk ik dat ik deze decals voor de volgende Harrier ga gebruiken!
 
Het is al goed begonnen ;)

Maak er maar een speciaal gevalleke van :)
 
@Eric
Ik denk dat dit de boxart uitvoering van de Ace of Spades gaat worden.
De Hasegawa Harrier kit heeft een aantal lastige punten. Deze heb ik nu een beetje ontdekt zodat de volgende nog beter wordt!

Vanavond volgt nog een update.
 
@ Lex

Volgens mij is het model wat jij hebt aardig gelijk aand de Revell uitvoering van de GR-7 die ik heb
 
Hoi Lex,

Een mooie project lijkt me, succes met de Harrier AV-8B Plus.
 
Eric,

Volgens mij is de Revell zelfs een reboxing van de Hasegawa.
 
@ Lex

Volgens mij is het model wat jij hebt aardig gelijk aand de Revell uitvoering van de GR-7 die ik heb

Deze van revell is een reboxing van de hasegawa en waarschijnlijk nog goed koper ook.

@Lex
ben benieuwd wat je er van gaat maken en al een mooie start.
Inderdaad er zitten een paar probleemjes in heb deze ook gemaakt.
Maar met wat geduld komt het allemaal goed.

Mark
 
Ik ben ook benieuwd hoe deze zal gemaakt worden, veel succes.
 
Hierbij de vooruitgang.

DSC_0625.jpg

DSC_0626.jpg

De cockpit;
DSC_0627.jpg

DSC_0628.jpg

Intakes afgeplakt;
DSC_0629.jpg

Canopy naad verwijderd en afgeplakt;
DSC_0630.jpg
 
Zo er is weer enige voortuitgang ondanks het erg mooie weer.
De kap is erop gegaan en er zijn wat kiertjes gedicht.
Volgende stap is de primer erop.

DSC_0632.jpg

DSC_0633.jpg
 
Lekker snel gebouwd Lex!!^^ Had nog even gezien op je eerdere foto's, maar zag geen bewapening, toch wel zonde eigenlijk. Maar stel brandstoftanks zou ik er wel onder hangen8).
 
Heb een beetje vals gespeeld! Was er al eerder aan begonnen.
Zoals gewoonlijk bij Hasegawa zit er weinig bewapening bij geleverd.
De brandstoftanks komen er wel onder. Staan inderdaad niet op de foto's maar die heb ik al wel in elkaar gezet.
De sidewinders ben ik nog over aan het twijfelen.
 
Vandaag de airbrush maar weer eens ter hand genomen.
Ik heb iedere keer problemen met de primer.
Ik spuit op ongeveer 2 bar met verdunde primer. Er komt (mijns inziens) geen primer op de kist en daarna krijg ik vlekken.
Is dat teveel verdunde primer?
Heb er wat foto's van gemaakt;

DSC_0634.jpg

DSC_0635.jpg

Hoop dat het goed te zien is maar de vleugel is wel redelijk gelukt (hoewel erg dun laagje).

DSC_0636.jpg
 
welke primer gebruik je Lex? en 2 bar druk lijkt me teveel toe. Ik gebruik meestal 1,5 Bar druk. Als ik de foto's zo zie lijkt het net of je transparante primer gebruikt. Wat je kunt doen is om als je geen primer wilt gebruiken, om het met mat witte verf te doen. Op zich is dat ook al een primer en die tip heb ik van Tamiya. Ikzelf gebruik nooit een primer op het model. Volgens de oude school toen verf nog echt goed inbeet en er ook geen primer was. Wel gebruik ik met de verf die ik heb speciale verdunner van Revell met humbrol verf. Heb met Humbrol verdunner ook Humbrol verf verdund, maar dat maakt de verf heel erg hard.

Verdunnen kun je denk ik ook met primer doen en dan zoiets als melk dikte. Water dun doe je laatste keer met glans verf.
 
Ik heb de huismerk primer van Airbrush service Almere. Het is een wit gekleurde primer.
Ik zal morgen de druk iets terug zetten om te kijken wat dan het resultaat is.
Ik wil deze met Vallejo model air gaan airbrushen en ik heb ergens gelezen dat je dan een primer moet gebruiken.
De Humbrol en Revell verven verdun ik ook met de Revell verdunner.
 
2bar spuitdruk? is dat niet veel? ik denk dat de meeste rond 1bar spuiten of zelfs nog lager. Welk een primer gebruik je juist? Vallejo, Mr surfacer, ... er zijn er een hele resem...
 
@ Silenoz

Ik gebruik de ASA Multiprimer.
 
nog nooit gebruikt, maar ik prime meestal met enamel, omdat deze zich goed vastzet in de kunststof. Daarna kan je erover spuiten met wat je wil. Als je met vallejo spuit, eventueel een beetje ruitekuiservloeistof (instanet en dergelijke, omdat er alcohol inzit) erbij doen, niet enkel water. heb dit wel nog niet getest, maar al regelmatig eens gehoord. Mijn ervaringen met vallejo (de gewone dan) in de airbrush is dunne laagjes spuiten en goed opletten, want doordat water niet zo snel verdampt heb je een grote kans op druipers op je model. Voor de rest had ik er geen echte problemen mee. Voor ik het vergeet, goed sealen met lak voor je de decals legt, de decalsetting durft reageren met Vallejo verf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan