Hoofdsponsor

1/24 Persing 72 luxe jacht scratchbouw 1:24 [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25
Status
Niet open voor verdere reacties.

homeghost

Meester Bouwer
Registered
Lid geworden
14 mei 2008
Berichten
3.493
Zo,en hier is dan mijn momenteel lopend nieuw scratchproject.

1_pershing72-001_goed_goed.jpg

In tegenstelling tot mijn vorig project de VII C,is de bouw van dit door twee MTU aangedreven turbo diesels jacht een project waar er nu eens totaal geen roest of weathering aan te pas mag komen.

De bedoeling is om dit project in showroom kwaliteit te gaan maken.Net als bij mijn vorig project,moet ik dit onderdeel ook volledig gaan produceren vanaf foto`s en info verkregen van internet.Ik heb de werf al enkele malen benaderd,doch heb tot nu toe helaas geen enkele rspons mogen ontvangen.Tja,zo zal het wel toegaan in de moderne high tech wereld van nu.De concurrentie is natuurlijk ook moordend.Maar ik ga er in ieder geval mijn best op doen om ook dit project tot een goed einde te gaan brengen.


Het spreekt voor zich,dat dit jacht flink high tech is,in zowel de aandrijving als de vele luxe en comfortabele onderdelen erin.Alle onderdelen komen aan bod,ten tijde dat ik eraan ga beginnen.Hierbij zal ik dan ook proberen om zoveel als ik ter beschikking heb van informatie erover mede te delen dan.

1_104_Pershing_72_-_stern2_goed.jpg

Dit jacht is/was fonkelnieuw in het jaar 2007 waarin ze werd ten toon gesteld,en is vanaf 2008 volop verkrijgbaar.De uitdaging voor mij ligt hierin om dit project zo strak als mogelijk te maken.Wat ook wel mag,gezien de basis aankoop prijs van dit jacht begint vanaf ca.€3000.000,00.Als de koper meer opties wil,kan dat,uiteraard tegen een geringe meerprijs.

Het origineel is behoorlijk"pittig" op zee.Ze heeft twee MTU 12v turbodiesel motoren,met een vermogen van 1823 pk(afhankelijk van inloop kwalificaties met de motoren).

Ze heeft een monohedron romp met 20 graden daeadrise en spray rails.
Wat dit inhoud,dat komen we allemaal tegen bij de constructie.

Verder heeft ze in de VIP room(jawel)aan weerszijden mooie grote ramen op zee niveau.Dat is uiterst luxe om mee te maken,lijkt mij.Op volle zee kun je zo mooi onder en boven het water kijken.Spreekt voor zich dat er wel flinke veiligheids specificaties aan vast zitten.

1_72_03_goed.jpg


Er is ruimte voor 16 personen aan boord incl.eventuele bemanning.


Het is weer eens wat anders,een modern jacht met uitmuntende technieken en een uitgebreide voorbereidende fase in dit nieuwe project.

Ik heb gekozen voor haar te bouwen in schaal 1:24 wat toch weer een redelijk goed formaat geeft voor details.

De totale romplengte(met uitgeschoven dek)is 2226 cm bij het origineel.

En zo wordt het model ongeveer een dikke 90 cm lang.

Ik hoop dat een ieder dit ook een mooie keuze vind en er net als ik veel plezier aan gaan beleven.


Binnenkort gaat het van start....

Ron(homeghost).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Homie,

Leuk dat je dit project hier gaat showen. Altijd interessant om het werk van de meester-scratchbouwer te volgen cute

Succes

Pascal
 
Het volgende kunstwerk.

Prachtig om te volgen en eigenlijk niet te geloven dat de romp gewoon wat piepschuim is, op deskundige wijze beplankt met balsa.
 
Heeee, geweldig Ron. Mijn hoop is uitgekomen en je hebt jou schitterende project ook hier neer gezet. Enne waar moet ik nu antwoorden, ^^
 
Gewoon waar het je invalt,denk ikcute.

Beiden blijven interessant,omdat er toch ook andere invalshoeken blijven.

Ron.
 
Eigenlijk wat ik mij al een tijdje afvraag is, is piepschuim tempex waterdoorlatend of niet en kan je er bv ijzeren kanonnen in bevestigen (stevig genoeg voor een varend schip)

kanon = je weet wel alleen een stuk van de loop en een stangetje om ergens in te steken.
 
Eigenlijk wat ik mij al een tijdje afvraag is, is piepschuim tempex waterdoorlatend of niet en kan je er bv ijzeren kanonnen in bevestigen (stevig genoeg voor een varend schip)

kanon = je weet wel alleen een stuk van de loop en een stangetje om ergens in te steken.

Piepschuim op zich is waterafstotend.Het drijft uitstekend op water.Het is eerder de bekleding die je eromheen aanbrengt waar het gevaar kan schuilen.Dit bekledingsmateriaal zul je dus wel waterbestendig moeten maken.

Ron.
 
En zo is de start gemaakt in dit grote project alweer.

Nadat ik er een paar maanden op gestudeerd en mij voorbereid had,en een flinke berg info en foto`s had verzameld,ben ik begonnen met het maken van de tekening van het dek.Dit dek bestaat uit twee delen(voordek ligt hoger dan het achterdek).En ik had de tekening gemaakt in de bouwschaal.Dus kon ik ermee verstaan om deze tekening gewoon op het dekmateriaal(MDF)te plakken en dit met de electrische figuurzaag daaruit te zagen.

1_PIC_9112_goed.jpg

1_PIC_9109_goed.jpg

Om de verschansing te maken,heb ik rondom het dek ettelijke inkepingen eruit gezaagd met de handfiguurzaag.

1_PIC_9110_goed.jpg

En dit waren de eerste schetsen van het dek,in ruwe vorm.

1_PIC_9099_goed.jpg

Wordt uiteraard vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dit wordt terug een projekt om 'u' tegen te zeggen.

Als ik dit hier allemaal zo zie dan begint het bij mij nu al serieus te kriebelen om aan m'n Jacob Senior te beginnen. ;P


Droop
 
Ja,Droop...dat heb ik nu ook altijd als ik iemand zie beginnen aan houtbouw.Vooral als de spantenklus klaar is.Dat werkt zo aanstkendcute.

In ieder geval nog enkele plaatjes van het uitgezaagde dek(MDF).
1_PIC_9115_goed.jpg

Duidelijk zijn nu de uitgezaagde inkepingen te zien,waar later de spanten in komen voor de verschansing.

Het is ook allemaal best wel lekker groot.
1_PIC_9117_goed.jpg

Het achtersteven...wordt later uit dit moederdek gezaagd.

1_PIC_9116_goed.jpg

Net een surfboard,dat wel.

1_PIC_9113_goed.jpg

Wordt vervolgd..

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de volgende stap nu,wordt de romp uit een flink blok piepschuim(tempex)gezaagd.Ik heb hiervoor enkele stukken op elkaar gelijmd met montagekit.Piepschuim is vrij moeilijk te verlijmen omdat het zo vlug wordt aangetast door de oplosmiddelen in de meeste lijmen.

Witte houtlijm is wel; geschikt ervoor,maar droogt vrij lang.Montagekit is zeer geschikt voor deze klus.

En omdat ik het dek uit twee delen bestaat(een hoger gelegen deel)kan ik het dek hier nog niet definitief monteren gaan.Daarom heb ik het dek met dubbelzijdige tape voorlopig gelijmd op het piepschuimblok.

Zo kan ik het later er weer gemakkelijk vanaf halen.

1_PIC_9121_goed.jpg

En hier zit het MDF paneel op het blok gelijmd(voorlopig).Duidelijk is ook te zien,dat ik er zwarte lijnen omheen heb getrokken met een ietwat ruime omcirkeling.

1_PIC_9123_goed.jpg

Dat heb ik gedaan,om te voorkomen dat als ik per ongeluk scheef zou gaan zagen,er toch geen materiaal verloren kan gaan....je moet aan alles denken....

En zo kan ik nu gaan beginnen met het ruw uitzagen van de rompvorm..
1_PIC_9122_goed.jpg

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En we zijn weer een stap verder met de Persing gekomen.

Nu de ruwe vorm op het piepschuim staat afgetekend,kan ik de vorm er met de kapzaag in ruwe vorm gaan uitzagen.Dat gaat vrij gemakkelijk,immers het piepschuim is uitstekend te zagen en te schuren.

Het geeft alleen wat rommel,dus beter niet in de huiskamer doen.

1_PIC_9124_goed.jpg

Ik heb dus gewoon rustig langs de uitgetekende lijnen gezaagd,iets wijder zelfs,als zekerheid.
1_PIC_9125_goed.jpg

Met een ruwe rasp heb ik daarna de contouren precies gevolgd.

1_PIC_9126_goed.jpg


Kijk,daarom dus niet in de huiskamercute

1_PIC_9127_goed.jpg

En al gauw begint de vorm zich uit te beelden.Met de verstekhaak controleer ik of alles ook goed recht is,we willen geen scheve romp.
1_PIC_9128_goed.jpg

Nadat ik de vorm er mooi met de rasp uit had gehaald,heb ik nog met het schuurblokje en fijner schuurpapier alles goed en strak afgewerkt.En dit is dan het resultaat van de noeste arbeid...

1_PIC_9130_goed.jpg

1_PIC_9129_goed.jpg

Ziet er toch goed strak uit zo...
1_PIC_9131_goed.jpg
Doet mij op de een of andere wijze aan Dracula denken....cute

1_PIC_9133_goed.jpg


Wordt vervolgd...

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
prachtig project.

Ben vandaag ook tempex gaan halen. Misschien is dit de oplossing voor mijn probleem.
Maar eerst moet ik nu uitproberen of de tempex wordt aangetast door de pattex houtlijm en door G4.

Ik hoop van wel en dan heeft dit project mij een paar kopbrekens minder bezorgd.
 
prachtig project.

Ben vandaag ook tempex gaan halen. Misschien is dit de oplossing voor mijn probleem.
Maar eerst moet ik nu uitproberen of de tempex wordt aangetast door de pattex houtlijm en door G4.

Ik hoop van wel en dan heeft dit project mij een paar kopbrekens minder bezorgd.

Ik mag aannemen dat je bedoelt dat witte houtlijm het tempex niet aantast?.

in principe tast witte houtlijm ook geen piepschuim(tempex)aan.Er zijn een aantal sneldrogende witte houtlijmsoorten op de markt,die een oplosmiddel bevatten die piepschuim heel lichtelijk in de oppervlakte aantasten.Dat komt doordat deze witte houtlijmsoorten snel moeten drogen.En daartoe,van de fabrikant,een ietwat agressief oplosmiddel hebben toegevoegd gekregen.Maar normale witte houtlijm kun je prima gebruiken op tempex alias piepschuim.

Wat G4(Polyester)ermee doet,weet ik helaas niet.Dat is inderdaad verstandig om eerst te testen,laat je mij ook aub weten hoe dit is afgelopen?.

Ron.
 
De pattex wiitte houtlijm D3 waterproof die ongeveer 25 minuten moet drogen geeft geen enkel probleem.

De G4 echter vreet zich een weg door de tempex heen.

Ik ga deze avond ook eens uitproberen op de blauwe isolatieplaten uit de bouw maar ik vermoed dat dit hetzelfde effect gaat geven.
 
Kijk,zo leren we weer allemaal een beetje bij.G4 is dus niet geschikt voor tempex/piepschuim.

Dank je wel voor het verslag.

Ron.
 
En we gaan weer een stapje verder met de romp.

De volgende klus bestaat erin,om de ruwe romp in haar juiste vorm te gaan schuren.

Nadat ik de omlijnende vorm erin had gemaakt(vorige post) is het nu tijd geworden om de romp de mooiere vrouwelijke lijnen te gaan geven.Dat gaat in 2 fases.

1_schema_rompvorming_na_ruwe_vorm_goed.jpg

Fase 1 is nu gereed.Hierbij is de vorm aangepast aan de vorm van het dek.

Ziet er nu zo uit dus...

1_PIC_9131_goed.jpg

Fase 2 bestaat erin,om de romp aan de onderzijde te gaan afschuinen.Dat en het feit dat ik de plaats van het dek reeds heb afgeschuind,geeft de rompvorm reeds de eerste typische Persingvorm erin.

Dus de boeg omhoog,het achterdek schuin aflopend.

De bewerking daarna(Fase 2 nog)geeft de romp een schuine boeg.(bewerking na fase 2).

Daarna rest dan nog de laatste rompvorm procedure om er de (Moeilijke naam)Monohedron vorm erin te krijgen.Dit is een typische jachtvorm voor hoge snelheden.


Monohedron romp...daar komt al de eerste stap.Dat kan wel zo genoemd worden,maar wat houd dit in?.

Welnu.Een monohedron romp is een romp,waarbij de breedte vrij gelijk loopt vanaf de boeg.Dus de vorm.Hierbij komt er geen slanke lijn en ook geen schuin aflopende rompvorm.Dus de romp lijkt een beetje op een rechthoek.Alleen de boeg behoud de spitse vorm voor de weerstand.

De monohedron romp behoud dan ook altijd de platte vorm vanaf het uitlopen van de boeg.Dit heeft voor en nadelen.

Het grootste voordeel is,dat de romp vrij stabiel in water ligt.De zijwaarste krachten worden snel en uitstekend verdeeld met tegenwerkende kracht.Hoe meer zijwaarste kracht,hoe meer tegendruk.

Verder is de weerstand op volle snelheid vrijwel nihil.Eenmaal op volle vaart,gaat de romp bijna zweven,ze komt vrij hoog uit het water.En hier komt dan meteen het nadeel weer naar boven.Op volle snelheid zou de kans op lift off(waarbij de romp zichzelf uit het water tilt)alleen maar toenemen.Met het gevaar op omslaan.Dus een volledige monohedron romp kan nooit.

En daarbij komt dan de Deadrise ter sprake.

Deadrise is een hoek in de vorm van de romp beneden het waterpeil.
In onderstaande tekening te zien onder deadrise.

De romp loopt recht naar beneden vanaf dekhoogte tot aan een door de ontwerper gekozen hoogte op waterpeil.Hierbij houd de ontwerper rekening met het tonnage en de te verwachten lading.Hoe zwaarder,hoe dieper de denkbeeldige lijn van de deadrise.

Kunnen we het nog een beetje volgencute

In ieder geval,vanaf de deadrise lijn gaat het,wederom door de ontwerper gekozen hoek,schuin naar de kiel.Het aantal graden kan varieren van 10 tot een graad of 45 ongeveer.Dat is mede afhankelijk van de romplengte en breedte.

Bij onze Pershing 72 is deze hoek 20 graden.

Dus vanaf het dek naar beneden gaat de romp recht,tot aan de deadriselijn en dan onder een hoek van 20 graden naar de kiel.

Hierdoor wordt de weerstand beduidend minder,maar gaat ook het lift off effect weg,doordat er geen of minder"dragende"vlakken zijn die gedragen kunnen worden door de aerodynamica(leer van de lucht krachten).

Hoe hoger de deadrise hoe stabiler de romp,maar hoe meer weerstand tijdens de volle vaart met een monohedron romp.

En dat is zaak van de ontwerper om daar de juiste verhoudingen toe te passen.Geen geringe opgave waarbij brandstof verbruik tegenwoordig ook mee telt.

Maar ook de aandrijving speelt daar opeens mee,voor een stabile vaart.Maar daarover later meer.............



1_schema_deadrise_goed.jpg

Zoals is te lezen,een high tech jacht.Maar erg gecompliceerd om te na te bouwen.

Wordt vervolgd.

Ron.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan