Hoofdsponsor

1/87 Voertuigen H0

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.030
Het is al een tijdje geleden dat ik mijn WIP topics heb aangevuld :wall:
De meeste projecten staan even op "hold", maar dat wil niet zeggen dat ik niets anders heb gedaan :nowink:
Het kriebelde even om wat van mijn voertuigjes op te waarderen voor bij de treinbaan (welke ik hopelijk in de toekomst kan opzetten :8 )
De meeste van deze wagentjes zijn van fabriek uit "afgewerkt", maar het ontbreekt bijna altijd aan detail (zowel qua afwerking als qua schildering), dus er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar :wub:
Een bouwverslag ga ik er niet van maken, enkel wat voor en na foto's (als ik het niet vergeten ben om er te nemen :sleep:....)

Hier gaan we dan (let wel, sommige modellen hebben nog een klein beetje aandacht nodig (modder, nr platen,...), maar met de modder wacht ik nog even, zodat het eventueel passend kan gemaakt worden met de ondergrond....later......

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De kipwagen had een afgebroken hoek, welke hersteld is met plastic card.
De betonmixer is nog WIP, de mixer moet nog een laagje grijze verf krijgen, zodat er blauwe bollen op komen te staan (mijn vader heeft nog met zo'n versie rond gereden toen ik nog een jonge spruit was..)
attachment.jpg

De grote tractor had hetzelfde kleur als de kleine (om maar even het verschil te duiden)
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog wat voertuigen aan het wachten op afwerking in verschillende stadia
attachment.jpg

En een zéér klein deel van mijn verzameling voertuigen op H0 (maar wel afgewerkt :)) )
attachment.jpg

attachment.jpg
 
je gaat alvast een brandweerpost en hospitaal in je treinbaan moeten opnemen.
reeds prachtige verbeteringen gerealiseerd, succes met het vervolg
 
Bedankt Marc :)

Ja, brandweer zal er zeker moeten op komen, aangezien ik er nog twee keer zoveel heb staan die nog moeten opgeknapt worden...
Maar ja, bij mij is alles begonnen door een familie brandweermannen uit Duitsland, welke elk jaar naar mijn geboorte stad op kamp kwamen en bevriend waren met mijn ouders, zelfs al voor ik geboren was. De opa van de familie was een grote Märklin liefhebber, en hij heeft mijn broer en mij dan ook het modelbouwvirus doorgegeven...
Nostalgie van de bovenste plank dus voor mij, die brandweerwagens.....
 
Wat een mooi spul allemaal! Vooral die Magirus, destijds iets wat je vaak zag rondrijden maar kennelijk niet de moeite waard gevonden om vaak in model uit te brengen. En daarom juist zo leuk om het hier te zien.

Hopelijk ben je in voor een kleine tip wat betreft het verweren... probeer ervoor te zorgen dat dat niet regelmatig gebeurt, bekijk foto's van originele exemplaren (hoe is daar de roest ontstaan?) en probeer logische verweerplekken te vinden (waarbij je soms ook een onlogische plek aantipt). De 'Caterpillar' doet me, zeker op schaal 1/72 waar het nog moeilijker werken is dan 1/35 of zo, een beetje denken aan een camouflage-uitvoering terwijl het (neem ik aan) je bedoeling is hier roest mee uit te beelden. Beste samenvattende tip: bekijk veel foto's van echt exemplaren en gebruik die ter inspiratie, dan kun je nooit de mist in gaan.

Verder zie ik vol interesse vooruit naar wat je van dit alles gaat maken.
 
Bedankt Roy, ik neem tips steeds ter harte :)

Het is inderdaad zo dat in de H0 schaal veel meer modellen te vinden zijn die niet in kit verkrijgbaar zijn. Wat dit een dankbare schaal maakt...

Het voordeel van dit kleine spul, is dat het ooit ( :8 ) op een treinbaan moet komen te staan, en die zal iets groter worden dan een doorsnee dio. op die maner kan een minder mooi afgewerkt model meer op de achtergrond geplaatst worden.
Met dit in gedachten probeer ik dan ook niet te ver te gaan in detail (wat niet altijd makkelijk is in het heetst van de werken ;) ). Het moet gewoon van op afstand presentabel voorkomen...
Je hebt wel een punt dat de roestvorming op de Caterpillar beter kan, en dat is iets wat ik naar volgende modellen meeneem. Deze ga ik niet meer aanpassen, gewoon omdat ik nog meer dan honderd voertuigen liggen heb die ik wil bewerken, en als ik ieder "afgewerkt" model terug in handen neem, dan komt de rest nooit aan de beurt :nowink:
Zo kan ik je nog wijzen op de truck welke de kraan als belading heeft, daar is er een schilderfoutje te zien vooraan. Ook dit ga ik bewust niet bijwerken, want ik heb enorm veel problemen gehad met de verf (na drie weken was deze nog steeds niet volledig uitgehard :O ), en een laagje vernis en/of Sols+ zorgde er voor dat de verf gewoon terug vloeibaar werd. Vandaar het foutje... En ik had dan nog drie vrachtwagens in hetzelfde kleur gezet om ze van dezelfde firma te maken :angry:
Frustratie alom op dat moment, dus heb ik het dan maar zo gelaten...
Ik heb dan gewoon vrede genomen met de gedachte dat het er toch al beter(?)/anders uitzag dan het origineel :)

Je interesse zou wel eens op (tijds)proef kunnen gesteld worden, want dit zijn eigenlijk mijn tussendoortjes, welke ik slechts nu en dan eens ter hand neem ;)
 
Mooie verzameling Xavier.
Wat die niet-drogende verf betreft zou het kunnen dat het komt omdat je de oorspronkelijke fabrieksverf niet mat geschuurd had? Is maar een denkpiste hé!
 
..
Wat die niet-drogende verf betreft zou het kunnen dat het komt omdat je de oorspronkelijke fabrieksverf niet mat geschuurd had? Is maar een denkpiste hé!

De modellen worden in gekleurd plastic gemaakt, worden zelden van fabriek uit geverfd (toch de oude niet)...
Nochtans alles mooi opgekuist en ontvet voor ik de verf er op heb gebracht :(
Ik denk eerder dat het aan de verf ligt...???
 
Wel een mooi verzameling al,ik heb er zo ook HO maar van rocco en allemaal legervoertuigen tof echt wel .
 
Tof is eens iets anders he
Veel betere speelgoedwinkels hebben er etalages vol van staan ja en het gamma is daar in veel veel meer dan in modelbouw
Marc
 
Dank jullie :)
Er zijn intussen al enkele afgewerkte modellen bij gekomen, en er staan er nog zo'n 10-tal op de werkbank (dit zijn mijn tussendoortjes :8 )
Zal binnenkort eens zien om een foto te nemen... ;)
 
Zo, eindelijk eens tijd genomen om foto's te maken, zal ze dan ook maar posten hé ;)

Deze vrachtwagen had een afgebroken deel, welke ik vervangen heb door een stukje creditkaart :)
Ik hou oude bankkaarten, en ontdoe deze van hun plastic laagje. Daaronder heb je perfecte plasticcard om mee te bouwen ;)
attachment.jpg

attachment.jpg

Na de schilderwerken ziet het er zo uit:
attachment.jpg

Dan deze cementmixer
attachment.jpg

De uitvoering van de schilderwerken is naar het voorbeeld waar mijn vader nog mee heeft rondgereden toen ik jong was, het merk van vrachtwagen was wel verschillend van deze...
attachment.jpg

Enkele Unimog voertuigen voor de gemeentewerkers
attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de brandweerkorpsen hebben twee nieuwe voertuigen in ontvangst mogen nemen
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan heb ik dit oudje terug tegen gekomen (dit heb ik handgeschilderd toen ik een jaar of 14-15 was)
attachment.jpg

attachment.jpg

En het leger is in blijde verwachting van volgende voertuigen:
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de legervoertuigen heb ik geopteerd om deze niet strikt accuraat te schilderen (en niet alle voertuigen zijn effectief door het Belgische leger gebruikt!).
Het is bij deze voertuigen enkel de bedoeling dat ze vanop afstand als legervoertuig te herkennen zijn, en bij een nadere kijk (door een kenner?) als Belgisch te identificeren zijn door de decals. Het juiste groen is hierbij onbelangrijk voor mij :)

Zo, tot zover mijn tussendoortjes sinds het stilvallen van de Ducati :8
 
Je kan misschien nog wat blutsen maken in de werfvoertuigen? In een vorig leven kwam ik veel in contact met zo'n vracht- en bestelwagens en de meesten hadden wel ergens een bluts of roestige krassen.

Alhoewel dat misschien moeilijk te maken is op die schaal.
 
Een tijdje geen bouwverslagen gemaakt, maar wel met de hobby bezig geweest...
Hier één voorbeeldje van wat ik dan zo gedaan heb

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Gedane werken:
-model uit elkaar gehaald
-interieur gekleurd en chauffeur in geplaatst (ik erger mij altijd aan treinbanen met voertuigen op de baan zonder chaufffeur :wub: )
-koetswerk een laagje ferrari :yup: rood gegeven
-wash langs de panellines (deuren, koffer,..)
-details geschilderd in chrome
-lichten geschilderd
-nr-plaat decals geplaatst
-alles terug samenvoegen en klaar :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie werken en eens iets anders.
Die panel lines mochten nog een beetje meer gehad hebben vind ik maar da's mijn idee natuurlijk.
 
Schitterende autotjes geworden
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan