Hoofdsponsor

1/25 Achterwielen aanpassen naar voorwielen,door doomwad.

Status
Niet open voor verdere reacties.

doomwad

Well-known member
Registered
Lid geworden
10 aug 2009
Berichten
3.600
Hoi mensen ik had geen benul van dit topic en ga er dus graag gebruik van maken ook.:wow:
Om te beginnen toon ik eens de verandering van rims(metalen velgen van wagens of andere voertuigen)
In dit geval spreken we hier over rims op schaal van 1/25 en met name type nascar.Gezien het feit dat ik enkel achterwiel velgen heb van dit type...
bekeek ik het eens en begon toen te zagen en te vijlen,het volgende resultaat is er reeds mee bereikt.

attachment.jpg
Origineel van een nascar rim(velg)
attachment.jpg
Ernaast zie je een afgezaagde opstand ring van de bewuste velg,ertussen in de resterende velg die overblijft.
attachment.jpg
Je ziet onmiddellijk het verschil in hoogte he.Ook de schroefdop is verwijderd en word later no veranderd met een ronde vorm.
attachment.jpg
Even op elkaar gelegd geeft dit resultaat,deze hoogte is nog niet de goede dus ik vijlde wat meer weg tot aan de spaak vormen.
attachment.jpg
Hier zie je het wat beter he.
attachment.jpg
Ondertussen ook de gesimuleerde gaatjes proberen doen,en ja gaf een goed resultaat,later zie je er nog meer van,het hele proces duurde een tweetal uur.Zo meteen weer enkele foto's.

Ok nu wat meer beeldmateriaal he.
attachment.jpg
Om de zaak beter licht te geven legde ik het op een blokje met wit papier rond,nu zie je duidelijk het verschil he,er ging drie millimeter af.Deze veranderde rim is reeds verlijmd.
attachment.jpg
links onbewerkt,rechts de bewerkte rim.
attachment.jpg

attachment.jpg
Dit is het deel dat op de voorkap moet worden verlijmd van de rim,er werd een stukje styreen op gelijmd om de passing op de banden goed te krijgen.Want er is tenslotte een verschil van drie millimeter he.
attachment.jpg

attachment.jpg
En dit is dus de bedoeling he,de witte ring word netjes gelijk gevijld met de achterplaat nog voor heel de rim aan elkaar word gezet.
Er moet natuurlijk in het midden een opvulling gebeuren om netjes op de as te passen,er zal ook een bus worden op geplaatst om de spoor breedte aan te passen naar de spoorbreedte van de wagen die ook werd veranderd.In dit geval spreek ik dus over mijn eigen project in de wedstrijd 2012,deathrace 2008 Porsche.Goed tot dusver de aanpassing,tot later voor meer.

Ik heb zojuist de wielen kunnen voltooien en het is allemaal juist.Ook de spoor verbredings- busjes zitten er op.
attachment.jpg
Links afgewerkt en rechts nog uit te boren met boortje van 2 mm diameter.
attachment.jpg
Zo zien jullie het wat beter,de items die hier zijn gebruikt zijn styreen buis buiten diameter vier millimeter,spreu met buiten diameter 2mm.
Boortjes van de volgende diameters: 3mm;2mm.De spreu heb ik direct in de opening gelijmd van de rims die ik eerst uitboorde naar 3 mm.
Vervolgens sneed ik de buis styreen van 4 mm diameter op mat en lijmde die over het spreu stukje om een stevige basis te krijgen als spoor verbreder.
Toen dit alles hard was en goed uit gedroogd boorde ik een gat van 2mm dia meter en vijf mm diepte.Dat is dan ook de maat die de as heeft op de voorwielen.
Paste het wiel er op en ja hoor dat zit dus goed.Ook het verbrede spoor is juist nu.Hop en nu weer aan de slag he,ik wil die Porsche tot een pronkstukje maken
attachment.jpg
Hier word nog een klein dopje voor gemaakt om de as ook weer te gaan fixeren.
attachment.jpg
Als laatste qua diepte zit ik ook goed dus,tja doomwad durft dit gewoon allemaal te doen en het lukt me nog ook.Goed dan ga ik uiteindelijk weer aan de slag he.
Kritiek is steeds welkom.



Speciale edit.:

Benodigdheden om wielen aan te passen.

zaagje dat in exacto past,goede vijltjes liefst nieuwe,stukjes spreu,styreen card.
Lijm,een goede maar zeer fijne stift(ik gebruik steeds de ink killer hiervoor maar wel het blauw).
Je kan eventueel ook een cirkel Compas/cutter in de aanslag nemen,dat vergemakkelijkt het maken van cirkel vormige stukken styreen.
Neem ook een goed en scherp cuttermesje bij de hand,eentje dat op een punt loopt is hier echt wel een grote hulp..

Werkwijze en handelingen.
Neem je velgen en tracht zo recht mogelijk te zagen op de zone die je wenst te verwijderen.Het bespaart veel werk indien het zaag sneetje recht loopt.
Pak je vijltje en schuur het opstand ringetje dat je afzaagde netjes met een vijltje,zodanig dat het mooi vlak word en je enkel het opstaande randje overhoud.
Schuur nu beide velgen die je wil gaan versmallen naar voorwiel formaat en die net hetzelfde als met het opstaande ringetje.Let wel dat je steeds een voorbeeld bij de hand hebt zodat je kan passen.schuur tot net tegen de spaakjes en maak alles proper.Verlijm nu de opstaande ringetjes trug op de velg zodat je een nieuw zelfgemaakte velg verkrijgt die dan als voorwiel velgen moet gaan dienen,iedereen weet dat voorwiel velgen niet zo diep liggen als achterwiel velgen bij nascar type velgen.
Nu gaan we de spoorbreedte aanpassen dus neem styreen en teken je velg af op het styreen,dikte hangt af van de hoogte dat je wil bereiken.
In principe moet de hoogte even hoog zijn als de achter velg om dat de banden de zelfde breedte vertonen bij deze nascar wielen.
Bij stadswagens is dit minder het geval maar het gebeurd soms.Ook afhankelijk van de merken van wielen en velgen.
boor eerst en vooral een gaatje in je styreen rondje voor je het gaat uitsnijden,dus leg je velg op het styreen,boor een ondiep gat en teken af terwijl je het boortje laat zitten.Eenmaal afgetekend kan je verder boren.Ik boorde met 3 mm diameter,maak nu een iets te lange as die erin komt te zitten om de verbreding tot stand te kunnen brengen. verlijm deze in de velg,(center) en maak dan een stukje buis styreen om erover te gaan kleven tot tegen de velg om de zaak steviger te maken.,na het uitharden kan je de asjes uitboren met gewenste boordikte..
Pas het eens aan op je wagen en voila de nieuwe aangepaste velgen zijn klaar voor montage op je wagen.

Pas goed op dat je voor je dit alles gaat doen dat je eerst de maten opneemt en noteerd want het kan al eens misgaan en dat willen we niet he.

Veel succes mensen,ik hoop dat dit veel verklaard.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan