Hoofdsponsor

1/48 “H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”[!]

Big Jim

learning by doing
Registered
Lid geworden
27 feb 2008
Berichten
421
Hallo allemaal, het is dan eindelijk zover het is winter en zoals belooft een bouwverslag van de H.M. Armed Vessel “BOUNTY” van Sergal.
Nu ja een bouwverslag van de romp kan ik niet geven daar ik ongeveer eind de jaren zeventig aan de romp begonnen was als beginnend modelbouwer, internet bestond niet digitale fotografie nog minder en de Tv was toen nog zwart wit. In die tijd bouwde ik wel al eens een vliegtuigje uit de voor de oudere bouwers de wel bekende zakjes van AIRFIX, meestal was dit een Spitfire met de haaientanden , een Stuka en achteraf meerdere Fouga Magisters die ik dan verfde in de kleuren van de Rode Duivels een Belgisch stunt team dat vloog in die jaren. Het was eigenlijk in elkaar plakken, verven en verkopen aan de militairen van het vliegveld Brustem.
Eigenlijk had ik geen verstand van hout modelbouw nauwelijks gereedschap maar een flinke dosis zelfvertrouwen en de goesting om er aan te beginnen
Het bouwen van de romp van de H.M. Armed Vessel “BOUNTY” was een hele uitdaging daar ik geen Nederlandstalige handleiding had en deze was maar enkele blaadjes groot. De plannen waren wel duidelijk en goed getekend ik ben dan maar begonnen met de kleine onderdelen te bouwen. Iemand had voor mij dan de handleiding vertaald wat al enkele vraagstukken oploste. In bijgaande foto’s kunnen jullie zien hoe ver het staat met de bouw op dit ogenblik, van hier begint het verslag van H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal tuigage .































Bij deze is een begin gemaakt tot gauw!
 
Laatst bewerkt:
Dat is een pracht van een schip, en fijn dat je die gaat afmaken. Nu ben je al een heel eind. En als je hier in de jaren 70 mee gestopt ben, dan ziet het er allemaal nog als nieuw uit. :D:D

Ik ga je met grote interesse volgen. Het is een mooi werk wat je nog te wachten staat. Het tuigen van het schip. :k:k En teven een van de leukste zaken.
 
Mooi Big Jim. Applaus
Ik kijk al uit naar je updates want ik kan wel een cursus in optuigen gebruiken.
 
Echt prachtig, Jean Marie.

Ik doe het je zeker niet na.

Chapeau! Applaus



Droop
 
Jean-Marie, ik vind het al prachtig :D

ik volg je met veel belangstelling...
 
Wel, dat ziet er toch alvast mooi uit hoor, ondanks dat het bijna antiek is :D (hmm, zoals velen onder ons dus :s)
Maar zeg eens, eind jaren 70 bestond internet echt wel al hoor, dat bestaat immers al sedert begin jaren 70, ok ok, het was natuurlijk nog niet toegankelijk voor de gewone mens ;P
Als je referentiemateriaal zoekt voor de Bounty, geef me dan maar eens een seintje, via pb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Big Jim,

als je je Bounty kan optuigen zoals je de romp gebouwd hebt komt dit zeker goed. En nu er het internet is zullen je vragen zo beantwoord worden door onze ervaringsdeskundigen hier op het forum.

Ik kijk er met spanning naar uit.

Grts

Johan
 
Dat ziet er keurig uit Jean-Marie!
Leuk dat je het project na 30 jaar weer op gaat pakken.
Veel plezier met het vervolg!

groeten, Rinie
 
H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Bedankt mannen voor de reacties, het is inderdaad 30 jaar geleden dat ik aan de romp ben begonnen, toen had ik nog een kleine hobby kamer op mijn vorige adres, maar dat veranderde met de komst van onze dochter, hobby kamer omgebouwd tot kinderkamer waarna ze (Bounty) voor lange tijd in een kast terecht kwam om toch nog af en toe eens op de woonkamer tafel terecht te komen om een paar dagen te bouwen. Maar telkens alles opruimen en wegbergen eiste zijn tol, voor zeer lange tijd goed opgeborgen in een kast te verdwijnen, iets meer dan een jaar geleden is ze dan terug boven water gekomen en heb ik mijn nieuwe hobby kamer kunnen inrichten, waar alles kon en mocht blijven staan. Een zegen voor de modelbouwer "niet hoeven alles op te ruimen" bijna alles wat boven het dek uitsteekt is in dit laatste jaar gemaakt of geplaatst afwisselend met de "VAGABOND" zomer werk, vanwege het vele stof en de "BOUNTY" winter werk, bijna stofvrij.
 
ziet er heel goed uit,veel plezier en ga je zeker volgen !!

ps ga je het touwwerk (terug opnieuw)kleuren.

Sommige touwen zijn half wit ,half bruin.

1_H.M._Armed_Vessel__BOUNTY___11_.JPG
 
H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Dag Luc,
inderdaad de touwen zijn half bruin half wit, zo zijn ze indertijd met de kit meegeleverd, de zeilen zijn ook wit. Nu heb meermaals gelezen dat de zeilen en de touwen op echte schepen niet wit zijn en kunnen variëren in kleur van licht bruin naar bruin en zelfs okerkleurig, de touwen van de ra's zijn zelfs zwart op sommige schepen.
Nu zit ik wel met een probleem, de touwen kleuren zal nog geen ramp zijn maar de zeilen kunnen wel eens een probleem geven daar die in de loop der jaren op verschillende tijdstippen en met verschillende technieken vervaardigd zijn van met de hand naaien tot de naaimachine, en misschien met verschillende garens genaaid zijn
van Rik "Let er wel bij dat je ook kijkt dat de stiksels niet van poliyester zijn. Anders blijven deze wit. De stiksels altijd van katoen houden".
dit zou kunnen leiden tot niet kleurend garen met witte stiksels tot gevolg. Nu heb ik twee opties de kit verder afwerken zoals voorzien, of trachten in de richting van de natuurgetrouwe afwerking te gaan. Dit zal ik zo spoedig mogelijk moeten beslissen om verder te kunnen werken zonder te veel te moeten slopen. Volgens mij is de kit vervaardigd als pronkstuk op de bijgeleverde poster zijn de zeilen wit en de touwen voor zover zichtbaar ook wit. De replica op schaal 1/1 heeft volgens mij ook witte zeilen klik maar eens op volgende link img-6
 
Laatst bewerkt:
Op dit soort schepen in deze schaal ben ik zelf niet zo´n voorstander van veel zeilen. Maar dat is persoonlijke smaak. Ik denk dat je beter af bent als je mooie ra´s maakt en de zeilen opschiet. Dan kun je je tuigage nog zien. Die raakt anders verloren achter het zeil.

Verder heeft dit schip alle vaste tuigdelen, dus staande want, enz. Zwart, en dan de horizontale delen van het want weer beige/naturel alle stuurtuig dus waarmee de zeilen gehesen werden en de schoten etc. ook weer naturel. Waarom, wel omdat de touwen ingesmeerd werden met teervet en dat soort rommel om deze tegen het zoute water bestand te maken. Dat is zwart. Dan kreeg je daar dus ook echt zwarte klauwen van. :s Daarbij is dit vele malen stugger dan gewoon touw. En minder snel te vervangen. >< Deze zaten immers vast aan een geheel. En houden het zaakje overeind.

Mocht je toch zeilen willen maken. Dan verkleuren in zwarte thee, en dat met natuurazijn fixeren. Daarna naaien. Mocht je zover zijn, dan kan ik hier hier en daar wel wat handreikingen geven. maar dat is voor dan.
 
He he..al mijn zaken zijn al door bovenstaande posters gezet.Maar ik ben ook onder de indruk van jouwn 70 er jaren werk.Nog niet helemaal beinvloed door de flower power.

Veel plezier en succes met de verder bouw.

Ron.
 
H.M. Armed Vessel "BOUNTY" van Sergal

Bedankt Rik,
Verder heeft dit schip alle vaste tuigdelen, dus staande want, enz. Zwart, en dan de horizontale delen van het want weer beige/naturel alle stuurtuig dus waarmee de zeilen gehesen werden en de schoten etc. ook weer naturel. Waarom, wel omdat de touwen ingesmeerd werden met teervet en dat soort rommel om deze tegen het zoute water bestand te maken. Dat is zwart. Dan kreeg je daar dus ook echt zwarte klauwen van. Daarbij is dit vele malen stugger dan gewoon touw. En minder snel te vervangen. Deze zaten immers vast aan een geheel. En houden het zaakje overeind.
Dit vind ik een goede leidraad en zal ik zeker in gedachte houden bij de tuigage van de "Bounty"
 
Jean-Marie.........knap man........dat je de spirit er na dertig jaar nog steeds inzit......:D:D:D.......het is een pracht van een schip,en als je zo door gaat......zal dit schip zeker een plaats krijgen "op" de kast en niet meer er in:D:D:D:D
 
“H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”

Vandaag eindelijk aan de masten en de ra's begonnen, eerst van de masten en de ra's de maat genomen van op het plan en op papier genoteerd. Alle masten en ra's op lengte gezaagd met een verstekblokje en een meszaag.



Dan moeten de masten en ra's taps gemaakt worden de dunne delen heb ik in de dremel geklemd en met schuurpapier smaller gemaakt.



het ging nog beter met een goede vijl en schuurpapier



de iets dikkere gingen niet meer in de dremel en die heb ik dan met de boormachine met batterij gemaakt ook met de vijl en dit maal een schuurblok





wel voorzichtig zijn en de boorkop niet te hard aanspannen, ge kunt ook een drinkrietje over het reeds bewerkte deel schuiven dan zal het hout minder snel beschadigd worden.
en zie hier het resultaat, het kleurverschil zal ik met beits moeten wegwerken (ik miste een deel hout van de kit) :|



 
Laatst bewerkt:
Mooie how to, Jean Marie. Applaus

Ik denk dat velen onder ons hier iets zullen aan hebben.


Droop
 
He, he, he, nu moet ik weer even roet in het eten gooien he. :s

De poging is natuurlijk heel goed. En op advies van vele mensen. Dat weet ik. Zoals ik eerder al schreef, je hebt op deze wijze minder controle hebt op het werkstuk. Je kunt ze niet helemaal onder controle verjongen. Ik weet dat je hier niet op zit te wachten, dus daarom heb ik even een foto van je geleend. Let wel, ik wil niemand afbreken of uit de hoogte doen, maar gewoon weg iets laten zien om je een voordeel te doen.

1_1_P1010009__Small_.jpg
De rode streep met blauwe pijl geeft aan waar het stokje dat je verjongt hebt krom was. Dit was met de hand methode zoals ik beschreef met schuurpapier en een vlakke plaat niet nodig. Hiermee kun je aan de ene kant iets meer afnemen dan de andere. Hierdoor kun je de kromming kwijt raken. Zo ook waar de blauwe pijlen staan zie je dat de verjoningen niet egaal zijn. Dus daar heb je teveel verjongd.

Aan het einde zie je dat je rond gegaan bent. Dat is jammer, het hoort echt taps te lopen in een rechte lijn. Voor controle zou je een metalen liniaal op de kant er op kunnen zetten. Zit er een kier dan ben je te ver gegaan.

Ik hoop je zo weer wat tips gegeven te hebben voor het maken van de ra´s en masten.
Ik weet ik ben kritisch, maar het is puur en alleen bedoeld om je weer een stukje verder te brengen. En zeker niet om je af te kraken.
 
“H.M. Armed Vessel BOUNTY van Sergal”

Ik probeer ook maar eens iets uit en als dit dan goed meevalt probeer ik daar dan een klein verslagje van te maken en dan mag ik natuurlijk niet vergeten foto's te maken, dat was en is soms nog een van de problemen maar het begint te beteren. Statiefje voor het fototoestel doet wonderen en de timer gebruiken van het toestel :k
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan