Hoofdsponsor

1/72 Agusta A109BA [wip]

Nils

Well-known member
Registered
Lid geworden
19 jun 2008
Berichten
331
Agusta A109BA [KLAAR]

na wat opzoekwerk en na de bevorading van alle benodigdheden, ben ik vandaag eindelijk gestart aan de Agusta A109 :)
door de flater van Photo*ucket heb ik eindelijk een geschikte host gevonden bij Imgur.

de bouw is begonnen met de eerste assemblage van het interieur en het opvullen van de onderste ramen in de deuren.
er is nog heel veel werk aan, gezien de Revell A109K verschilt van de -BA versie op sommige vlakken.

de kit is wordt een omgebouwde Revell 1/72 Agusta A109K, met de decals van DACO die recent op de markt zijn gekomen.

aankomende veranderingen zijn:

-cable cutters
-UHF antennes en RWR housings langs de staart
-nieuwe seats achterin
-de verandering van de motoren (waar het meeste werk zal ingaan).
-flare dispensers onderaan de cargodoors
-aanpassing van het landingsgestel.
-....


tXyJ8eT.jpg

d3EB49Z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik volg in stilte grt.
 
Ik wil deze bouw wel volgen met het oog op een eigen bouw van dit toestel doch ik heb weinig of geen informatie over dit toestel (origineel ontwerp en de Belgische variant).
Is het mogelijk om bij de aanpassingen van het model af en toe enkele foto's bij te voegen van de echte helicopter zodat alles een beetje aanschouwelijker wordt? Dank bij voorbaat.
Mvg
P1956
 
Zelf heb ik weinig kennis over (deze) heli's, maar dit is er één dat ik wel wil volgen :)
Veel plezier ;)
 
Ik wil deze ooit ook bouwen, dus ik volg je. Veel plezier met de bouw.
 
weer tijd voor een update omtrent de A109.
ik heb de zijkanden van de motorhousing afgesneden en geplaatst, gezien de bovenkant volledig moet worden veranderd, zal het worden dichtgemaakt met plasticard. ook de rotorhousing zal met ongeveer 7mm worden verlengd, eveneens met een dunne plasticard.
dit zal ongetwijfeld veel werk kosten en tijd in beslag nemen, zeker op deze schaal.

ook het verfwerk aan de binnenkant is grotendeels gedaan, met uitzondering vaan een paar plekken die nog een laag zullen nodig hebben.

XU94ZGG.jpg


Ondertussen is ook al de cockpit volledig in elkaar gestoken, zodra alle onderdelen voor het interieur droog zijn, zullen ze worden gemonteerd en geplaatst worden.

W37BgOv.jpg
 
ok, alles zit ineen, wat problemen gehad met de passing van de ramen, maar viel al bij al wel mee.

0PTCvBq.jpg

ook zijn de aanpassingswerken begonnen aan de bovenkant. zo is de rotorhousing nu met 7mm verlengt en zijn de 2 extra uitlaten op de rug verwijderd.
nu volgt nog enorm veel plamuur en schuurwerk om het wat op de rug van een A109BA te doen lijken.

rojfMv7.jpg
 
update:

het schuur en plamuurwerk is voor het grootste deel gedaan, eveneens ook de aanpassing van de 2 achterste uitlaten.
nu nog het schuurwerk wat meer glad maken en de militaire aanpassingen (UHF antennes, flare dispensers, cable cutters,...) kunnen aangebracht worden.

foto's volgen
 
Hey,

Schuren, de dood van de modelbouwer.....maar wel een fantastisch resultaat achteraf.....;)
 
Update,

schuurwerk is gedaan, nu komen de detailwerken, ben begonnen met het plaatsen van de nieuwe uitlaten, cable cutters, fairing voor de UHF antenne, mounts voor de chaff dispensers,...

OgRJFg4.jpg

24MtknM.jpg

M4gf13l.jpg
 
Update,

de UHF Antenne is erop geplaatst en de schilderwerken aan de rotorbladen is begonnen.

49YhWA6.jpg

oAusFBJ.jpg
 
Dat zijn al een pak updates sinds mijn laatste bezoek hier :ohmy:
Het ziet er goed uit ;)
 
Moet je de ruitjes bovenaan nu niet dichtschilderen? Op jouw referentieplaatjes zijn die er niet, maar je hebt de binnenkant al dichtgemaakt. Wel een nette bouw.
 
Moet je de ruitjes bovenaan nu niet dichtschilderen? Op jouw referentieplaatjes zijn die er niet, maar je hebt de binnenkant al dichtgemaakt. Wel een nette bouw.

aan 1 kant van de heli is het bovenste raam dichtgeschilderd, dat heb ik gezien op enkele walkarround foto's.
ook de onderste ramen aan de deur zijn dichtgeschilderd.

UPDATE:

de hoofdschilderwerken zijn begonnen, de hoofdrotor is voor het grootste deel al volledig afgewerkt.
de heli zelf heeft intussen al een eerste laag gekregen, zal morgen of later kijken voor de 2de laag.

dhoP2vh.jpg

ZsNNdYH.jpg
 
Begint vorm en kleur te krijgen. Keep it up!
 
Update:

laatste laag kaki zit erop. ook het landingsgestel is volledig geschilderd en afgewerkt, eveneens is de tail rotor er ook opgeplaatst.
nu nog de laatste details schilderen en dan is het tijd voor de decals.

I5hXlU1.jpg

jdo7GlI.jpg


Dry Fit met de hoofdrotor.

3kKM6lB.jpg
 
Update:

schilderwerken zijn gedaan en deze morgen is de eerste laag gloss vernis erop gegaan (voor decals, de matt laag zou verzilvering veroorzaken).
morgen gaan de decals erop, de volgende foto's zullen van de afgewerkte Agusta zijn.
 
foto's komen wat donker over maar het ziet er vast en zeker veelbelovend uit
Marc
 
Update:

de A109 is volledig afgewerkt, de laatste laag vernis is nu aan het drogen.
foto's volgen later.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan