Hoofdsponsor

1/72 Rah-66 comanche

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

Blue Bird

Guest
Dik 10 jaar geleden was ik begonnen aan wat toen het nieuwste snufje zou worden in militair helikopterland, de RAH COMANCHE.

The Boeing/Sikorsky RAH-66 Comanche was een militaire heli die uitgerust was met stealth-technologie. Dit RAH-66 program is echter in 2004 afgeblazen nog voor het toestel bij diverse machten van het Amerikaanse leger in dienst zou komen.
Enkele toestellen zijn gedeeltelijk afgebouwd geweest voor testvluchten.

'k Was van toen van plan om er een duobouw van te maken,... eentje statisch met alle schiettoeters en -bellers er op en eraan en eentje in vlucht met alle luiken toe. Beide toestellen zouden op een eenvoudige display komen.
Hoog tijd dus om deze Comanche-bouw weer wat leven in te blazen.

De kits

frame001boxartitalerie6.jpg


frame002boxartrevell640.jpg


Waarom 2 verschillende merken? Wel simpel, dit waren de enige Comanche-kits die Verborgh in Gent toen in huis had...:O

Nu beide bouwdozen zijn compleet identiek. Dezelfde sprues. Enkel de handleidingen en de decals zijn in een andere drukkerij gemaakt.

De bouw

De Italerikit had ik (volgens de toen van toepassing zijnde modelbouwnormen) bijna volledig afgewerkt. Nu, dik 10 jaar later is er wat renovatie aan...
'k Ga er de nu gangbare modulatie- en verweringstechnieken op proberen toepassingen.

En zo kwam de Comanche na 10 jaar "uit de kast":

frame003640x440jpg.jpg


Karwei 1 is het wegwerken van een toen slecht weggewerkte naad.

frame004640x440jpg.jpg



Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick
 
Ga ik in het oog houden.
Deze heli heeft wel iets.

Mark
 
blue bird, je zou m'n inleiding van m'n su-25 moeten lezen :-)

de reden dat dit rah-66 project was opgezegd kwam door een reorganisatie van het amerikaans leger, maw. "budgettekorten"

anyhow ik heb die italeri ook gebouwd, ligt in stukken in een doos, ik vond het resultaat niet goed van mezelf en ik was gestopt.
dus als je spare parts nodig hebt of een decal velletje :-)

veel geluk met die kleintjes :-)
 
@ markske,

Deze heli heeft wel iets.

Yeps, de Amerikaanse designers ontwerpen hun helis meestal zo lelijk dat ze mega schitterend zijn...


@ Ratticus,

blue bird, je zou m'n inleiding van m'n su-25 moeten lezen :-)

Ik heb de inleiding van Su-25 project "herlezen".
Hopelijk wordt deze renovatie iets. Nu, voor mij is het eerder een oefenplatform voor komende projecten. Niettemin proberen we van deze kleintjes iets toonbaars te maken...

Heligroeten,

Nick
 
Ik volg het alvast, misschien dat ik hem nog eens terug ga proberen afwerken /repareren :-)
 
Mooi toestel moet ik toegeven, maar als het op echte schoonheid/lelijkheid aankomt moet je niet naar de Amerikaanse, maar wel naar de Russische gevechts heli's kijken, zeker wat hun stats betreft.
Gevoelens over schoonheid terzijde gelaten, de Comanche werd beschouwd als een antwoord op de Kamov Hokum, als ik me niet vergis. Inderdaad, officieel werd dit project geschrapt wegens "te duur", echter, kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat dit projekt geschrapt werd om de eenvoudige reden dat haar oosterse tegenhangster ook niet meer verder ontwikkeld werd, ik geloof dat er voor het ogenblik 2 of 3 Hokums vliegklaar zijn, en die dateren inderdaad uit dezelfde periode. Tjah, jullie (of alvast sommigen onder jullie) kennen me genoeg om te weten dat ik de rol van onze grote Amerikaanse broer met een kilootje zout neem.
 
offtopic : dan, dan moet je eens zeitgeist opzoeken in youtube, enjoy the long movies
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan