Hoofdsponsor

1/48 bouwverslag Mesquite [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc w

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
20 jun 2011
Berichten
3.208
hoi allemaal hierbij de voorstelling van mijn eerste RC model volledig zelfmade.
ben al enkel weken bezig met info en plans te zoeken op het internet en ik vermoed dat er momenteel voldoende bouwplans en foto's op mijn pc staan zodat ik over alle info beschik die nodig is om mijn bootje te bouwen.

bouw schaal 1/48
en de rest zal zich wel uitwijzen naargelang we vorderen.

nog wat info :
USCGC Mesquite. Career (United States)
Builder: Marine Ironworks & Shipbuilding Corporation, Duluth, Minnesota
Laid down: 20 August 1942
Launched: 14 November 1942 Commissioned: 27 August 1943
Decommissioned: January 1990
Fate: ran aground December 4, 1989; scuttled for underwater diving
preserve General characteristics
Class and type: Mesquite (B-Class)
Displacement: 1,025 long tons (1,041 t)
Length: 180 ft (55 m)
Beam: 37 ft (11 m)
Propulsion: 2 × Cooper-Bessemer GN8 diesel engines
Speed: 13 kn (24 km/h; 15 mph)
Range: 8,000 nmi (15,000 km; 9,200 mi) at 13 kn (24 km/h; 15 mph)
Complement: 48
Armament:
Wartime: 20 mm guns, a 3-inch cannon and depth charges.
en dan nog enkele fotokes

1_WLB305_44_A3CT_12468-125-5.jpg


1_Mesquit.jpg


1_WLB_Mesquite_1.jpg


wordt verolgd
marc
 
Een RC model, we zijn hier niet dik vertegenwoordigd dus ga ik zeker volgen. :D
Ik veronderstel dat deze als excorte vaartuig werd ingezet tegen duikboten ?
 
heeft wel een aparte vorm. Lijkt wel een interessant project. Veel succes hiermee. Heb je een bepaalde periode uit haar lange leven in gedachten die je wilt vastleggen?
 
Mijn aandacht heb je :)

Veel plezier met de bouw.
 
hier zijn we met het eerste stukje van ons bouw verslag.
de spanten zijn afgetekend , uitgezaagd en even voorlopig los in elkaar gezet om een 3d beeld te krijgen.

achteraan zal ik al zeker de ophanging van het roer moeten wijzigen naar metaal ( tips zijn welkom )
silenos: ik ga trachten ze te bouwen zolas op de 3de foto , volledig uitgerust met alle bewapening.
en natuurlijk wat fotokes om dit alles te illustreren.
1_Foto_s-0005.jpg

1_Foto_s-0006.jpg

1_Foto_s-0009.jpg

1_Foto_s-0010.jpg

1_Foto_s-0015.jpg

1_Foto_s-0017.jpg
 
amai das snel gewerkt he;) dit blijf ik volgen zenne.
 
Heel mooi werk mark,ik heb totaal geen ervaring in deze tak van modelbouw maar met welk hout soort word hier gewerkt of kan men alle soorten gebruiken..
 
Dat is snel, zo krijg je al een idee van de rompvorm.

Messing U profiel om je roerhak te steunen onderaan op de kiel schroeven
Zelf bouw ik mijn rompen altijd onderste boven om het krom trekken tijdens het beplanken te vermijden.



BOUWPL06.jpg
 
Danny dit is met Delftship getekend, de free download :)
 
ziet er heel goed uit marc. 8)

nu je spanten wel goed uitmeten voor je ze lijmt zodat ze mooi in het midden van de kiel staan zodat je langs 2 kanten de zelvde afstand hebt.

en als je begint te beplanken langs links en rechts samen beplanken anders heb je kans dat de romp scheef trekt.
dus 1 latje links dan 1 latje rechts enz.

je hebt alvast een goede start gemaakt ;)
 
dag marc,
wat ik nu zou doen voor ge de spanten lijmt,is eens goe zien naar uw kielbalk,
teken eens de schroefaslijn op uw kiel,en dan kunt ge een rect hoekig stuk uitzagen waar de schroefaskoker in past ook de achter steven op dek hoogte zou ik wat meer materiaal laten staan nu loopt ze zeer scherp naar boven,
en op de tekening van de achtersteven staat een dikte van 6 m/m ik vermoet voor uw dek,
dat is niet nodig hoor,zo licht mogelijk is hier de bootschap,wil ge er mooie dekronde in krijgen ,
dit bericht is niet bedoeld om uw werk af te breken hoor,verder goe bezig
groetjes,ronny
 
ronny
ik ben al lang overtuigd dat al wat op dit forum geschreven wordt of het nu positief of lichtjes negatief, het is steeds bedoeld om de bouwer vooruit te helpen , en dat is toch de bedoeling.
hou u dus vooral niet in .
het is mijn eerste poging om volledig zelf een schip te bouwen dus zal er zeker vast wat mis gaan

de dek dikte is reeds gehalveerd bij het uitzagen

vgr
 
René
was ook mijn bedoeling ,zal ik dus nu zeker doen
maar voor het uitleinen van de spanten had ik hem toch liever netjes recht staan met al die verschillende dek hoogtes.

messing u : krijg ik dat wel goed waterdicht bij aangebouwd ? persoonlijk dacht ik meer in de richting van een vierkant staafje kunststof

vgr
 
Messing kan je lijmen met epoxy, je kan die onderaan op je kielbalk inlaten, vastzetten met 2 schroefjes als je in de gaatjes van de schroefjes ook epoxylijm doet krijg je daar ook geen inwatering.
Heb je ooit een beschadiging kan je alles los maken met een soldeerbout.
Je krijgt zo ook een versterking van je hout rond de schroefgaten
 
Even een tekening ter verduidelijking

ROERHAKSTEUN.jpg
 
Marc
Goed bezig dit is leuk om te volgen ook duidelijke uitleg en nog bedankt voor het noemen van het programma ben zelf nogal een 3D freaK

Gr
Dirk
 
hier zijn we onze volgende update
volgende werkje was de spanten netjes op de boeg monteren
1_Foto_s-0023.jpg

met de nodige droog pauzes ertussen schoot het flink op
1_Foto_s-0025.jpg

bijna allemaal klaar
1_Foto_s-0026.jpg

maar dan meteen al breekwerk , de voorziene plaats voor de aandrijfstang was ergens misrekent
2_Foto_s-00228__2_.jpg

gelukkig is er voor alles een oplossing
na enkel dagen wachten het dek er op zodat de spanten extra versteviging kregen , de boel rondschuren en dan beplanken of mischien beter gezegd bepvcen
1_Foto_s-1010.jpg

en het volgende probleempje was er al weer , door de vreemde vorm van de romp wil de beplanking niet meteen lopen zoals ze zou moeten maar hier zal wel een oplossing komen
1_Foto_s-1015.jpg

de achtersteven is alvast gelukt al werkt de pvc plaat moeilijker dan verwacht , gelukkig bestaat er nog plamuur en schuurpapier
1_Foto_s-1017.jpg


ach ja , voor jullie je af vragen waarom ik in godsnaam pvc ben gaan gebruiken ??
ik wil dit eens proberen omdat ik er nog enkele platen van heb staan die gratis verkregen zijn

zo dit was het voorlopig
groetjes
Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan