Hoofdsponsor

1/9 Harley Bobber [DONE]

Ron

Bouwers voor bouwers :)
Registered
Lid geworden
31 dec 2010
Berichten
6.267
Rustig aan een nieuw projectje opstarten met mijn favoriete motor type :)

Daar ik diversen uitvoeringen wil bouwen met de tijd op basis van de WL ook een originele leger uitvoering uiteraard. Deze word een Bobber dus en dan is het idee om hem in de opbouw fase te maken dus met gespoten onderdelen en onderdelen waar nog niets aan gedaan is, hoop dat jullie een idee hebben waar ik heen wil want ik heb het nog niet :laugh:

Nog geen vette update voor julie maar dat komt nog.

7d8f52442f4ab1cc8701d1d0903339bf.jpg
Voor de verandering een foto van de zijkant van de doos :)

a4b44cd383d43ba6d1b7a9815988298e.jpg
Mysterieus toolte in aanbouw :s

e7c58cd309aff62773fc9b3b8088dc9d.jpg
En gereed voor gebruik en waarvoor het gebruikt word??? :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie machine, hopelijk krijgt je bouwdip door deze een deuk :laugh:
?Ik dacht eerst iets om je motor op te plaatsen tijdens de bouw, maar dan heb je die gleuf niet echt nodig he :nowink:?
 
Hier in de omgeving is een gezegde, om iets niet te verraden o feen geschenk "Een drol op een plankie gespijkert" Dus wie viert in uwe omgeving binnenkort zijn verjaardag:laugh::laugh:
 
geen flauw idee maar ga deze weer volgen grt.
 
Heeft het iets te maken met de spaken voor de wielen ?
 
Heeft het iets te maken met de spaken voor de wielen ?

Inderdaad Leysend :) het is om die, weet de naam even niet, voor die nippels om de spaken op te spannen.

Dus het eerste werkje word de wielen opnieuw spaken.
 
Ron, als je al begint met het maken van tools voor een kit die je nog moet starten, dan kan je toch van geen bouwdip meer spreken?
Noem het eerder iets van: " ik wil wel bouwen maar weet niet goed meer wat".

Dit gezegd zijnde wens ik je veel succes met de Harley. Ik heb hier onlangs een boekje over gekocht en zal eens zoeken naar een foto die je misschien kan helpen.
 
Komt inderdaad een beetje raar over Erwin iemand die een dip heb en toch bezig blijft. Je heb mensen die alles in de hoek gooien en weer vrolijk verder gaan als de zin er weer is. Meestal hebben die mensen een gezin achter zich staan wat de nodige afleiding geeft. In mijn geval afgekeurd en vrijgezel en niet het type wat de hele dag achter de PC of TV kan zitten omdat ik nooit geen rust in mijn reet heb :) dus vandaar dat ik rustig aan wat doe om de tijd door te komen. Maar ik mis momenteel het plezier in het bouwen war er normaal altijd is en nu liggen de onderdelen vaak al na een half uurtje terug in de doos. Dus voor mij is dit dus een dip en zal ongetwijfeld wel weer goed komen.
 
Komt inderdaad wel goed Ron, tijd en boterhammen zeggen ze bij ons, soms lukt het en soms niet.
Momenteel beleef ik heel veel plezier in het bouwen van papieren Citroen modellen maar deze week wou het maar niet lukken om 3 biertonnen goed te krijgen. Die gaan dus aan de kant en we starten een nieuw modelletje tot ik weet hoe het nu juist ineen steekt.
Komt wel goed hoor!
 
Veel plezier met de harley.
 
Afgelopen dagen nog wat voorbereidend werk werk gedaan.

0bfde2e91615034a2c1d22bc39b1197d.jpg
Met een scalpel onder lichte druk een snij beweging gemaakt en doordat de gleuf in het plastic tooltje wat breder is dan dan het het aluminium buisje rold deze wat een mooie snede geeft en het buisje niet in elkaar word gedrukt.

2f73031d6465198ff5d314be3f3d67cb.jpg
En 20 minuutjes later genoeg nippels voor een paar wielen.

41ec123473ec0b8fe9fad6e6b4a082e2.jpg
Ook een mal/jig gemaakt voor het achterwiel nu nog een voor het voorwiel maken maar dat wel als het achterwiel gespaakt is.

bfa342d40d9787ba9c1dbc14c89352d6.jpg
De gaten alvast in het wiel geboord leuk werkje voor je vingertoppen :) De witte stippen geven aan waar de bovenliggende spaken moeten komen.
 
Wow Ron geweldig zo kennen we je weer he
Dit ga ik zonder meer volgen hier moet ik meer van zien en te weten komen
Suc6 beste kerel
Grt
Marc
 
Het eerste wiel was klaar :@

14384f11d314b0d26c976399be23e0ed.jpg
Eerst maar eens begonnen met de spaken te maken wel zo handig als je een wiel wil spaken.

813cc87aa676f6497fbafa9de609892b.jpg
Toen de nippels in de velg gestoken maar dat werkte niet echt prettig dus de nippels een stukje op de spaak geschoven en naderhand in de velg gestoken. ook dit werkte niet helemaal naar mijn zin maar denk nu de oplossing gevonden te hebben voor het volgende wiel.

a94fb303198b10fd70a09dff0b7eaa20.jpg
Eerste spaken aangebracht in dit geval de bovenliggende spaken, daarna de volgende laag met de onderliggende en de volgende laag weer precies andersom gestart met eerst de onderliggende laag. Althans dat moet de volgorde zijn ware het niet dat tegen een fout aanliep......

0fffc2d97addbf883ed0a56960b57a6d.jpg
De Italeri manier van van de positie van de spaken op de naaf is fout, wel begrijpelijk omdat dit de beste manier is om dit te doen wat de mal betreft. Helaas kwam ik er door in de problemen omdat mijn spaken niet meer in de naaf paste door het hoogte verschil wat je heb als je op deze manier een wiel spaakt, een verschil van 0,6mm. Dus een dun plastic stripje over geboorde gaten geplakt en op de juiste manier nieuwe gaten geboord en probleem opgelost.

e14f9738797fb86ca777c64f11c8e7ca.jpg
Het resultaat van een paar uurtjes stoeien een gespaakt wiel.

b5610c3b36c4ab125d519ef555d18398.jpg
En toen een hoop inwendig gemopper en m`n eigen voor de kop geslagen omdat ik een zeer stomme fout had gemaakt door twee wiel helften te gebruiken die niet bij elkaar horen dus een helft voor en een helft achterwiel :wacko: Wilde het zo alsnog gebruiken en wat aanpassen zodat het alsnog zal passen maar kon het niet over mijn hart krijgen dus de zaag erin en heb nu weer twee helften voor de leger uitvoering :) Was wel onder de indruk hoe stevig het wiel was met de nieuwe spaken erin deze gaf geen krimp toen de zaag erin ging dus de eerste helft van het werk is voor de legeruitvoering al gedaan :8
 
Ron, ik heb eens gezocht in mijn boek over de Harley-Davidson maar ik heb jammer genoeg geen foto's gevonden uit de fabriek of herstelling te velde.
Het boek "Véhicule Militaire Magazine, Hors-Série n° 5 Harley-Davidson, une légende militaire" geeft uitleg over de diverse types (zelfs WO1 types) en hun gebruik. Zelfs de Japanse en Duitse kopies komen aan bod.
Welk type is jouw Harley trouwens, een WLA?
 
In ieder geval bedankt voor de moeite Erwin en dit kitje is de WLA de A staat voor army, vandaar mijn verbasing dat de burger uitvoering die ik ook heb de naam WLA heeft :) De kit is opzich is zeker niet slecht te noemen wat details e.d betreft en dan te bedenken dat deze ergens in tachtiger jaren is uitgebracht.
 
Weeral wat bijgeleerd grt.
 
Knap en gedurfd werk Ron.
 
Yesssss een wiel gereed :)

d743f4c4b776e3a1b9235ce489fbcf74.jpg
Velg ontdaan van twee gigantische gietnaden en de naad tussen de wielhelften geplamuurd.

a742d2a204927014c763117c196f9dd5.jpg
Kledder zwart satin erover :)

4e2629de49861bc92909305664c8bc5b.jpg
Toen na een paar uurtjes spaken en even de band passen yep gereed en op naar het volgende wiel.

Achteraf ben ik wel blij dat het eerste wiel wat ik deed fout was (twee verkeerde wielhelften op elkaar gelijmd dus die lig in de doos voor een leger uitvoering) de foutjes die ik daar gemaakt had waren een wijze les voor deze en aankomende wielen. Nu nog wat kleine dingen aanpassen om het werk nog wat makkelijker te maken want het is best een stevig werkje om zo`n wiel te spaken maar het resultaat is er ook naar.

Kleine opsomming wat er zoal gedaan word,
Gaten in de velg en naaf boren 2x een keer voor boren en daarna de juiste maat boren, 40 spaken per wiel 80 handelingen
Nippels op maat maken en uitboren voor eventuele braampjes weg te halen 40x dus 80 handelingen
Spaken op maat maken en beide kanten op schuren voor de bramen en aan een kant ombuigen om in de naaf te zetten dus 3 handelingen 120
Dus zonder het plamuren, schuren, spuiten, plaatsen en lijmen kom ik op 280 handelingen hoe gek kan je zijn :laugh:

Het materiaal voor de spaken,
Spaken 0,6 nickel silver rod
Nippels 0,8x06 aluminium buis
En een paar liter zweet :8
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan