Hoofdsponsor

1/35 Finse soldaat 1:35 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Well-known member
Reporter
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
3.591
Hallo,

Voor m'n tank ga ik proberen een figuur te schilderen. Het wordt m'n eerste figuur dus alle tips zijn welkom.

Dit is het figuur op de boxart:

attachment.php


Zo staat het er nu bij:

attachment.php


Moet ik eerst beginnen met alles in de basiskleuren te zetten of moet ik al rekening houden met schaduwen enz... ?
 
hoi michel,

eerst een goede primer zoeken/gebruiken.
Dan alles in basiskleur zetten en vervolgens oplichten/schaduwen.

succes!
 
Ok, de primer staat erop. Als de basiskleuren gedaan zijn komen er foto's.
 
De basiskleuren staan erop, het waren er ook maar 3.

attachment.php


attachment.php


Hoe pak ik het nu het beste aan? Worden schaduwen met een wash aangebracht of door gewoon te schilderen?
 
De meeste figuurschilders raden aan om eerst met het hoofd te beginnen, omdat dit het moeilijkste is. Als dit goed gelukt is, dan kan er nog weinig mislopen ;)
 
ok, ik zal die site eens bekijken en starten met het hoofd :)
 
Zoals Beyond hier al aangeeft kan je inderdaad beter beginnen met het hoofdje vergeet niet dat een figuurtje valt/staat met een mooie/slecht geschilderd gezichtje,ik weet niet met welke merk verf je hier gebruikt maar ik vind dat ze iets te dik is op gebracht probeer iets meer te verdunnen ik schilder uitsluitend met Vallejo en zet mijn basis kleur 1/4 verdund soms wel 10 dunnen laagjes.

Voor de riemen gebruik is steeds Leather Brown 871 met een zeer klein beetje zwart 950 er door,om op te lichten van de randen voeg ik dan weer een beetje Sunny Skin Tone toe 845 en probeer ze mooi af te lijnen ..
 
het blauwgrijs is revell aqua - huidskleur vallejo - riem is tamiya acryl
Dit telkens onverdund.

Ik zal de volgende lagen meer verdund aanbrengen. Ik bibber wat met m'n handen dus iets mooi aflijnen is bijna niet te doen voor mij maar ik doe m' n best ;)
 
Dan zou ik de acryl verf iets meer verdunnen,hier is nog een foto van een gezichtje 1/35 dat ik enkele maanden gelden heb gedaan, wat belangrijk is schilder een figuurtje in verschillende delen...

Afbeelding007-8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja man, daar kan ik alleen maar van dromen Danny! Ik ben nooit goed geweest in tekenen of kunst schilderen. Dit is echt een aparte kunst om zo te kunnen schilderen.
Het is nu ook niet mijn doel om u niveau te halen, als het er al iets op trekt ben ik al tevreden.
 
Ik ben vandaag bezig geweest met het hoofd te schilderen, de pet hoort daar niet bij.
M'n fototoestel kon ik niet instellen om het heel scherp te trekken van dichtbij. Onderstaande foto's zijn de beste van vele pogingen.

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Ik heb nu sterk verdunde verf gebruikt en meerdere laagjes. Het was zelfs sterker verdund dan voor de airbrush.
De basislaag was wat dik waardoor je hier en daar een borstelstreep ziet op de foto's. In het echt zie je die nauwelijks want het is sterk uitvergroot natuurlijk.

Wat denken jullie ervan?
 
Mooi hoor, nu zou ik enkel onder de pupil het wit wegwerken. Dit zou enkel op de zijkanten te zien mogen zijn.
Je zal zelf wel zien dat de ogen daardoor nog mooier uitkomen.
Verder ben je goed op weg met het gezicht, en de ogen staan mooi recht ;)
 
Michel ivm je fototoestel, als je in macrostand trekt dan heeft een lens een beperking om scherp te stellen. Dit wil zeggen dat er een min afstand is die je moet respecteren. Om dit te overbruggen kan je als je toestel scherpsteld maar je vind het niet dicht genoeg, je inzoomt (digitaal). Wel een statief gebruiken dan.
 
Niet slecht hoor.
Inderdaad de ogen wat bijwerken onderaan, neem daar even de tijd voor, het is nooit van de eerste keer goed.
Achteraf zou ik er een sterk verdunde wash overzetten van bv fleshwash, sepia of iets dergeijks.
Als je geen washes hebt, koop jezelf een paar potjes (zwart, bruin, flesh)... Je zult ze nog nodig hebben.

Ik lees hier ergens dat je ook met olieverf wil gaan experimenteren...Zeker doen.
In dat geval kan je zelf washes maken door een beetje verf heel sterk te verdunnen met White Spirit of Terpentijn.
In het geval van figuren, kan je heel makkelijk acryl gebruiken om de basiskleuren te zetten, en de schaduw en licht effecten met de olieverf, dan heb je geen wash meer nodig.
Wel opletten als je Humbrol of Revell enamelverven gebruikt, die durven al eens oplossen door de White Spirit in je wash.

Uiteindelijk moet je gewoon wat oefenen en er zin in hebben.
As je het niet graag doet, krijg je nooit een mooi figuurtje (je moet er eigenlijk een persoonlijkheid aan geven)

Er bestaat ook geen allesomvattende uitleg voor zowel figuren als voor modelbouw in het algemeen.
Je moet een beetje je eigen weg zoeken aan de hand van tips, trucks en de occasionele mislukking, die je gaandeweg tegenkomt.

Als ik zie wat je hier al allemaal neerzet, denk ik dat het zeker goed komt.
 
Laatst bewerkt:
Michel dit is echt goed man het gezichtje leeft,de ogen mogen er ook zijn misschien het wit iets bijwerken maar je bent zeer goed bezig...;)
 
Laatst bewerkt:
Merci mannen. Ik zal de ogen nog wat bijwerken.
Ik kan niet digitaal inzoomen Tom, het betreft hier een antiek toestel :D

Ik maak m'n washes van acryl Koekie. Zo heb ik de schaduwen gedaan met Vandyke Brown. Het nadeel is wel dat je moet oppassen voor droogkringen.
Nu heb ik 1 tube olieverf liggen om te testen en dat is raw umber en ik denk dat dit wat te donker is voor de laatste wash. Ik wil ook het wit van de ogen wit houden.
M'n moeder heeft wel veel kleuren in waterverdunbare olieverf, misschien kan ik dat eens testen.

Buiten de ogen bijwerken en eventueel een lichte wash ga ik het hoofdje zo houden denk ik want ik wil het ook niet verprutsen.
Oefenen kan ik dan verder wel eens doen op een figuurtje dat losstaat van een voertuig. Dan kan ik die makkelijker vervangen door een ander.
 
Merci Danny, ik ga dat afprinten en bijhouden :)
 
Wat je vooral niet moet doen, is de lippen rood maken.
Enkel bij vrouwen kan je wat roze gebruiken, bij mannen is een beetje verdonkeren voldoende
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan