Hoofdsponsor

1/72 PMZ-2 (ZiS-5)[DONE]

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.340
Tussen alle PE geweld van de PT 109 door is het opnieuw het moment om een andere ooit begonnen kit af te werken.

De keuze valt deze maal op een brandweerwagen welke gebruikt werd door zowel het Russische leger als door de civiele brandweer en hierdoor de reden om die onder te brengen in de afdeling burgervrachtwagens.
Kit PST nr 72052, schaal 1/72. Zelfde documentatie als deze gebruikt voor de ZiS-42.

attachment.jpg

De benaming PMZ-2 slaat op het type brandweeruitvoering waarmee de truck uitgerust was. Wat deze afkorting PMZ juist betekend weet ik niet, heb het tot nu niet kunnen achterhalen. Misschien dat Vanja hier een antwoord op weet.
ZiS-5 slaat terug op het chassistype van de truck waarop het gebouwd is. ZiS = Zavod inemi Stalina = "Fabriek genoemd naar Stalingrad" met andere woorden de fabriek waar deze voertuigen gebouwd werden stond in Stalingrad. Toen de Duitse troepen de stad naderden en belegerden werd deze fabriek ontmanteld en overgebracht naar Likachev waarna de naam ZiS veranderde in ZiL = Zavod inemi Likacheva.
Het cijfer 5 is het type chassis met 2 assen. De trucks met 3 assen dus dubbele achteras kregen het nummer 6.

attachment.jpg

De instructies zijn deels voor de bouw van het chassis, deels voor de opbouw.

attachment.jpg

De onderdelen komen op 2 sprues, één voor de truck en één voor de opbouw. Zoals je kan zien was er reeds aan het chassis en aan de wielen gewerkt.
Het kleurenschema is een simpel zwart en rood met een toets zilver.
Er zijn geen decals voorzien.
 
Was vergeten dat er in mijn club een lid is die Russisch kan en dus even de hulplijn ingeschakeld met de vraag wat die PMZ betekent.

P = Pozarnaya = brandweer
M= Machina = wagen
Z= ZIS
-2 = type 2

PMZ-2 is dus brandweerwagen van het merk ZIS en een opbouw type 2.
In mijn docu zijn er verschillende types opbouw te zien. Dit type heeft een watertank van 1500 liter, een slangenwagen en ladders.
 
Hee da's zo te zien een leuk kitje Erwin. Ik ben benieuwd wat je ervan weet te maken.
 
ik ben heel nieuwsgierig
 
Mooi brandweerwagen en volg.
 
Ziet er als een leuk modelletje uit, succes met de bouw.
 
PST, interessante modellen, met wel werk aan... veel succes
 
Wat ze toch allemaal maken he ? Ben eens nieuwsgierig hoe jij Erwin het er weeral vanaf zal brengen toch weeral om naar uit te kijken
Suc6 verzekerd
Marc
 
Succes met de bouw van deze kit.
 
Bedankt voor de interesse.

Van het ene prutswerk naar het andere, beetje chirurgie aan het chassis:

attachment.jpg
 
Moet je de bodem bij de motor er ook tussenuit snijden?
 
Bedankt voor het volgen.
@Steven: neen, de motor blijft, het was enkel nodig de chassisbalken vooraan bij te vijlen en een nieuwe tussenstang te maken.


Vraag: Hoe bouw je een PST kitje?
Antwoord: met veel geduld, veel vijl- en schuurwerk én met Berna clamps of een vergelijkbaar product.

attachment.jpg

Voorlopig de enige manier om de cabine bijeen te krijgen.

Tevens al wat verfwerk gedaan aan het chassis.
 
Zulke klemmen moet ik mij ook nog eens aanschaffen..
Benieuwd hoe het er uit ziet zonder die klemmen ;)
 
As we previously chatted , I think gloss red and just dirty it up a bit ,
 
Murphy is in the house !!!!!

Jammer genoeg het jaar slecht gestart met een pijnlijke rug en 2 dagen uit het modelbouwnet.
En dan kunnen we eindelijk eens terug beginnen aan het afwerken van de lopende modellen, kunnen we eindelijk alle onderdelen eens samenbrengen voor een dryfit ....

attachment.jpg

blijkt dat de tankopbouw niet past op het chassis. Allez, hoe is dat nu mogelijk? Alles opnieuw nagekeken en getest maar neen, het wil niet passen.

attachment.jpg

En dan begint een mens te vloeken en alles nog maar eens na te kijken om uiteindelijk tot de vaststelling te komen dat de achterste plaat welke ook de achterste wielkasten omvat, niet geschikt is voor dit model.
Kunnen we dit oplossen? Wel ja, doordat we een grote stash hebben en bijna identieke modellen van deze truck maar leuk is anders.

attachment.jpg

De plaat achteraan de truck en de wielkasten zullen dus verdwijnen en een nieuwe, kleinere plaat geplaatst nadat deze op zijn beurt geschilderd zal zijn.

Maar we doen verder...
 
Oeh, da's jammer... ziet er nochthans wel goed uit zo klaar voor assemblage...
 
De grote fout is hersteld en alles past nu perfect.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog enkel de kleine accessoires aanbrengen, beetje weatheren en deze jongen zal binnenkort als afgewerkt mogen beschouwd worden.
Morgen presentatie in mijn club en we zullen wel horen wat ze er van denken.

Even geposeerd met een jaren geleden afgewerkt model op basis van een Studebaker chassis

attachment.jpg

Deze trucks ogen mooi en ik heb er nog 2 liggen, zou me wel durven wagen aan een serie (en dan is de stock tenminste een beetje geminderd) :nowink: :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan