Hoofdsponsor

Anders / onbekend Sk-utsje

Status
Niet open voor verdere reacties.
M

mijn-kotter

Guest
Hallo allemaal

Hier een skutsje van onze hand die we tussen de bedrijven door hebben gebouwd en geen bouwverslag van hebben gemaakt.
Zal straks nog even een paar detail foto's eronder zetten

Hier eerst het eind resultaat.
IMG_9904.jpg


Vriendelijke groet ron en antje
 
Hier nog even een paar details van het skutsje

Ps de gaffel stond vanmiddag nog in de zon te drogen om de juiste vorm aan te nemen.


IMG_9902.jpg

IMG_9910.jpg

IMG_9909.jpg

IMG_9908.jpg

Het meeste werk aan de boten buiten de kotters om wordt gedaan door antje alleen het solderen en de moelijkere dingen help ik haar nog wel mee.


groet ron en antje
 
Hey Ron en Antje,

Een chique bootje als je het mij vraagt , knap gedaan ;)
Kun je mij eens zeggen wat een gaffel is

Greetings,
Famo
 
Hey Ron en Antje,

Een chique bootje als je het mij vraagt , knap gedaan ;)
Kun je mij eens zeggen wat een gaffel is

Greetings,
Famo

Hallo

Ik heb even de juiste tekst voor de uitleg van een gaffel uit wikipedia voor je gehaald ,daar wordt het heel mooi omschreven.



Gaffel (zeilen)
Een gaffel is een rondhout, waaraan het grootzeil is bevestigd. De gaffel wordt met name toegepast op klassieke schepen, op de moderne jachten komt een gaffeltuig slechts zelden voor.


Gaffelgetuigd grootzeilHet bovenlijk van het grootzeil zit vast aan of in de gaffel. Aan de bovenkant van de gaffel zit de spruit, waaraan de piekeval wordt bevestigd. Aan de kant van de mast zit de klauw of gaffelschoen, waaraan de klauwval wordt bevestigd. Waar de piekeval aan de spruit is bevestigd, zit vaak ook een borglijntje, dat voorkomt dat gaffel bij het strijken naar beneden valt.

De klauwval en de piekeval worden gezamenlijk gebruikt voor het hijsen van het zeil. Tijdens het hijsen kan de gaffel het beste horizontaal blijven. Het voorlijk van het zeil zal eerder op spanning zijn als het achterlijk van het zeil, wanneer het voorlijk op spanning is wordt de gaffel/peikval verder doorgehesen om het achterlijk van het zeil verder op spanning te brengen. Deze procedure wordt vooral aangehouden bij grotere schepen waarbij met de hand wordt gehesen de krachten groter zijn. Wanneer van deze procedure wordt afgeweken is het hijsen van het zeil veel zwaarder en vermoeiender, tevens ondervinden de vallen en blokken meer slijtage door de toenemende krachten.

Op sommige scheepstypes (b.v. op veel botters) wordt de gaffel gevoerd aan een enkel val, dat als drieschijfstakel is uitgevoerd, met de schijf van het onderblok op de klauw en het vaste part op de piek van de gaffel. Voordeel is de eenvoud, nadeel de beperkingen in verstelbaarheid.

Bij Hollandse gaffeltuigages wordt de gaffel vaak gekromd uitgevoerd, om op die manier meer zeiloppervlak bovenin het zeil te creëren. De dwarsdoorsnede van een gaffel is meestal min of meer eivormig.


gr antje
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan