Hoofdsponsor

1/35 Tamiya Sd.Kfz. 232 "8-rad"[wip]

StevenVD

Well-known member
Registered
Lid geworden
12 jul 2012
Berichten
4.278
De werkzaamheden aan de andere projecten vorderen gestaag, dus haal ik maar weer een ander apparaat uit de kast.

attachment.jpg

De Schwerer Panzerspähwagen 231 was een achtwielige pantserwagen die de voorvader was van een heel aantal naoorlogse ontwikkelingen van wielvoertuigen met onafhankelijke ophanging en was op zijn tijd vooruit. In 1937 was het de opvolger van de "6-rad" met zes wielen en werd door Bussing-NAG geproduceerd. Verschillende varianten toonden de veelzijdigheid van het voertuig aan, waaronder versies met of zonder koepel met 20mm-kanon en met kort 75mm-kanon of met het PaK 40 antitank 75mm-kanon. Een andere belangrijke functie was het voertuig voor radiocontact en hier werd de benaming "Sd.Kfz. 232" gebruikt. Om gebruik te kunnen maken van een radio stond op de achterkant een staketsel dat als antenne fungeerde. Om dit vooraan te ondersteunen en contact te maken met de radio binnen in het voertuig, stond de antenne op een centrale draaiende steun op de koepel. Het was meer dan 8 ton zwaar en bijna 6 meter lang. Een bemanning van 4 werd beschermd door 15mm frontpantser en 8mm op de zijkanten. Het voertuig kon 85 kilometer per uur halen. Het werd echter meermaals ingezet op terrein dat te veeleisend was, zeker in de Russische modder. De boxart toont een ander toepassingsgebied, waar het door het Afrikakorps in de Sahara ingezet werd.

attachment.jpg

Aangezien ik deze kit aan een prijsje bemachtigd heb op een van de vorige edities van Militracks, had ik toen kunnen vermoeden dat er ondertussen nieuwere en betere kits van dit voertuig uit zijn. Toch is deze nog best bruikbaar voor een upgrade. Toen ik aan het atoomkanon bezig was, maakte ik gebruik van een artikel in AFV Magazine nr. 56. Meteen na dit hoofdstuk werd er aandacht besteed aan een diorama met als onderwerp een 8-rad die bij de tocht naar Sudetenland langs de benzinepomp passeert. In dit diorama werd nog de kit van Tamiya gebruikt, aangezien de nieuwe kits pas een jaar later uitkwamen in 2012. Er wordt aandacht besteed aan de upgrades en het scratchwerk die de bouwer, D. Benedek, toegepast heeft.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Om zelf in staat te zijn om de correctheid van de kit na te meten, kocht ik de twee delen van Panzer Tracts waar iets over de 8-rad in staat. Een deel behandelt de hele familie van wielvoertuigen van vier tot acht wielen.

attachment.jpg

Het andere, dunne deeltje is eigenlijk toepasselijker en licht alleen de 8-rad toe.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook het 35ste deel van Nuts & Bolts haalde ik in huis, want hier wordt alles op maat van de modelbouwer verteld.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Laten we eerst eens kijken naar de kit. Er zitten een vijftal sprues in, twee romponderdelen en ook iets dat als een upgrade bedoeld is op de vorige kit van Tamiya, de Sd.Kfz.231. Er zitten ook een paar figuren bij , maar die zien er niet allemaal geslaagd uit. De mal van sommige sprues zou ook al uit de jaren 70 stammen. Ik herinner me ook dat de kit van de Sd.Kfz.231 al in de Carrefour lag (toen nog GB) toen ik nog een kleine jongen was, toen daar nog modelbouw te vinden was...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit kartonnetje bevat een klein PE-vel en een gedraaide loop. Ik had echter het review van PMMS gelezen en daarin staat dat deze loop meerdere millimeters te kort is voor de 8-rad. Daarom kocht ik ook de extra parts van AFV Models.

attachment.jpg

Hier zit een loop in waarvan ik vermoed dat die beter in orde is.

attachment.jpg

Ook metalen afstandhouders zitten hier in. Daarover later meer.

attachment.jpg

Ik had de decals van de kit bij mijn upgrades neergelegd, hier zie je ze met de verschillende mogelijkheden naast die van de boxart. Ik heb eigenlijk nog niet uitgezocht welke wagen ik ga bouwen. Je ziet ook dat ik de in het artikel aangeraden upgrade van Voyager gekocht heb, samen met een nieuwe resinwielenset van Sovereign2000.

attachment.jpg

attachment.jpg

De handleiding is wat we gewoon zijn van Voyager, twee A4-tjes de weer ten volle benut zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

De frets springen weer uit het doosje, met het ene pakketje dat uit het andere tevoorschijn komt. Het is altijd feest als je het openmaakt. Sommige sprues zien er wel kwetsbaar uit. Er zit ook resin in deze set.

attachment.jpg

Op de koop toe zitten ook hier afstandhouders in. Ze hebben zelfs andere afmetingen dan die van AFV. Dat wordt weer een referentieklus om te bepalen welke ik moet gebruiken.

attachment.jpg

De wielenset heeft ook belangrijke voordelen. De openingen in de velgen zijn ook echt open. De diameter is net iets kleiner, ik moet het nog nameten of dat een reden heeft. Er is ook een ventielbeschermer.

attachment.jpg

De banden zijn duidelijk smaller en hebben een terugwijkende centerlijn, tegenover de gietnaad van Tamiya.

attachment.jpg

Aan de binnenkant zijn de banden van Tamiya hol, er moet een ring in gekleefd worden met daarbinnen een ongelijmd onderdeel dat als poly cap fungeert. De wielen van Sovereign hebben dit niet en zijn dus ook van binnen meteen correct. Ik zal wel de naaf uit de oude wielen moeten halen. Het waren niet de eerste upgradewielen die ik tegengekomen was, maar de set van Add-On vond ik niet zo goed gegoten. De velg was op sommige plaatsen te doorschijnend en ik dacht dat die beschadigd zou raken. Deze zien er degelijk uit. Nu moet ik nog eens in de boeken duiken om ideeën op te doen voor mijn voertuig.
 
Succes Steven, zal een heel werk worden.
 
Hoi Steven,

vette intro van deze imposante 8 wieler :)

veel bouwlol !

8 groeten ;)
 
Bedankt voor de aanmoedigingen en de interesse in het topic, ik ben er ondertussen al ingevlogen. Er worden een aantal details verwijderd om PE in de plaats te kunnen zetten straks. Ik heb ook al gezien dat er geen lasrupsen te zien zijn op de ze kit, gelukkig heb ik een PE-setje hiervoor.

attachment.jpg

Ik kreeg elders de vraag hoe groot de wielen waren, dus heb ik de schuifmaat bovengehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook mijn resinwielen er naast gelegd, zo weten we meteen het verschil. Ik meet voor Tamiya 2,58cm voor het wiel en 1,38cm voor de opstaande rand van de velg, zelfs 1,58 als je echt tot de buitenrand gaat. De dikte is 7 mm. Voor Sovereign is dit 2,49cm voor het wiel en 1,41cm voor de velg, de dikte is 6mm. Volgens het kleine boekje zijn de wielen 210mm x 18 inch.

attachment.jpg

Omgerekend is 18 inch 45,72mm. Deel je dat door 35 dan heb je 1,3cm voor de velg. 210mm dikte wordt 6mm. Wat betreft de bandendiameter zegt een vergelijking op de schaaltekening in Nuts & Bolts genoeg: de Tamiyawielen zijn overscale en de resinwielen kloppen veel beter in alle richtingen. Alleen het bandenprofiel wijkt af van de tekening, het komt overeen met de "2de serie" in het boek maar daar zijn de vizieren op de koepel al anders.

attachment.jpg

Ik heb gezien dat er buiten het overnemen van de oude naaf ook nog remtrommels gescratcht moeten worden. Dat wordt vast geen pretje.
 
Heb hier nog enkele van die 8-rad liggen voor rebuild en zal dus met volle aandacht volgen.
Mooie start al en goed uitgelegd, veel succes verder.
 
ik ga dit ook meevolgen. ziet er echt vet uit !
 
Is een mooie kit. Heb hem zelf ook gebouwd rotb.
Mooie pasvorm.
 
ik kijk ook mee want ik kan hier iets leren , voor laters misschien , het is altijd interessant
Marc
 
Een model dat hier ook in de stash ligt te wachten..
Ik volg en ben benieuwd.
 
Bedankt voor de aansporingen, ik zal er dan eindelijk eens in vliegen.

attachment.jpg

Het begint met de typische gietnaad op de bladveren.

attachment.jpg

Gelukkig zijn de details daarvan verder perfect, ze hadden duidelijk al de juiste referenties.

attachment.jpg

Het onderstel van de 8-rad is wel opvallend gedetailleerd voor een gedeelte dat aan het zicht onttrokken is.

attachment.jpg

Deze luikjes zitten dichtgeklapt, want aan de binnenkant is helaas niets te zien. Dat wel uitwerken zou een hele opgave zijn, want de wand is wel een paar millimeter te dik.

attachment.jpg

De veerbenen hebben een wat ruwe vorm met gietnaad. De buitenmaten lijken wel te kloppen, maar bij een controle in het boekje van het Tank Museum zie je wel dat hier nog wat werk aan is. De benen horen een H-vormige doorsnede te hebben en die is helemaal opgevuld.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb er al eentje wat verder uitgewerkt met een microzaagje, nog even de Dremel er op.
 
Ik toon hier even hoe ik de veerbenen aanpas:

attachment.jpg

Met een gebogen zaagblad van Airwaves wordt een rechte snede gemaakt in het stuk, want ik wil het uitdiepen zodat er alleen een verstevigingsrib overblijft aan de kanten. Dit moet dus zestien keer gedaan worden aan de onderkant en zestien keer aan de bovenkant en je mag niet uitschieten naar buiten. Daarom begin je best iets te ver naar het midden en haal je er nog wat van af met een scalpel. Daarna wordt met een frees het overtollige materiaal weggehaald, maar te diep mag je ook niet gaan. De rest wordt met een mespunt weggeschraapt en met vloeibare lijm terug glad gemaakt.

attachment.jpg

attachment.jpg

In feit moet er ook aan de binnenzijde van de veerbenen zo'n uitdieping zitten. Ik zag dat ze er bij de nieuwe kits van AFV wel zitten, maar dat die de lamellen van de bladveren minder correct hebben dan Tamiya. Ik zag wel dat de scharnieren van die bladveren te simpel weergegeven zijn, in feite moet er een dunner stukje van een as in gezet worden. Ik heb uiteindelijk het onderstel vastgelijmd, de stuurinstallatie vastgezet en de romp dicht gekleefd. Ik heb nog getwijfeld om de 8-rad sturend neer te zetten en er een binnenkant aan te maken, maar die uitdaging lijkt me onnodig aangezien de nieuwe kits die opties ook al aanbieden voor weinig meer geld als deze kit me gekost heeft. Ik ga hier dan toch al geen uniek model mee neerzetten door dat te doen.

attachment.jpg
 
Dat ziet er een ferme klus uit :ohmy:
Denk je dat dit werk zichtbaar zal zijn eens volledig afgewerkt?
 
Zoals we van je gewoon zijn, mooie en verzorgde werken , knap aangepakt dit (probleem) aan de veerbenen ;)

Heb ik persoonlijk "altijd" een speciaal voertuig gevonden ... ééntje die je weinig op beurzen en zeker al zelden op de wedstrijdtafel(s) ziet :)
 
Bedankt, mannen! Er zal niet zoveel van te zien zijn, vooral als je onder het chassis door kijkt. Ik heb er gisteren nog aan gewerkt maar de foto's moeten nog volgen. Ik ben nu aan het tobben over de remtrommels die nog versmolten zitten met de kitwielen, die moeten los komen achter de resinwielen. Ik heb de kit nog gezien op een diootje met alle wielen gedemonteerd.
 
Merci, Pascal.

Vandaag zijn we in een destructieve bui, want wat we nodig hebben voor de 8-rad zit gevangen in een van de kitparts en we moeten dat er af slopen om verder te kunnen met het onderstel. Versaag niet bij het observeren van de zich ontplooiende chaos op de volgende foto's, er zit een diepere bedoeling achter die naar het einde duidelijk zal worden...

attachment.jpg

Eerst nog even een kleine aanpassing aan de bladveren, dit is mogelijk te zien in het achteraanzicht tussen de veerbenen door. Er is een stuk uit de scharnier gezaagd en dat is uitgevijld tot er 3mm Evergreenbuis in paste.

attachment.jpg

In feite moeten hier nog fijne draadjes op gekleefd worden, daar onthoud ik me nog even van. Maar nu kwam het, ik moest dus remtrommels maken.

attachment.jpg

Zoals gezegd zijn die te zien door de mudholes in de velg, maar in de resinwielen zitten er geen omdat die eigenlijk bedoeld zijn voor de kit van AFV, waar de trommels wel afzonderlijk in zitten. Het wiel van Tamiya moest "uitgekleed" worden om bij die onderdelen te geraken. Op de koop toe moest de naaf ongeschonden blijven. Ik was gelukkig zo verstandig om de buitenste rij boutjes te conserveren door ze met een scalpel weg te snijden, want later zou blijken dat de resin exemplaren luchtbellen bevatten.

attachment.jpg

Eerst was het de kwestie om de band te verwijderen en de velg weg te frezen. Dit is me gelukkig zonder kleerscheuren gelukt, dat schijfje gaat in een paar seconden door millimeters dik plastic.

attachment.jpg

De kern van het wiel is hier vrijgelegd, zoveel mogelijk met de schijf omdat er toch wel wat teveel materiaal is om allemaal weg te frezen.

attachment.jpg

Hier is met een mes en een vijl alles weggehaald tot waar je trommel zag zitten. Naast de naaf is er wat materiaal weggehaald zodat die ver genoeg door de opening in de resinvelg past. Het profielrandje rond de trommel wordt vervolledigd met dat zaagje.

attachment.jpg

Het resultaat van deze drastische aanpak was bijna helemaal goed, alleen dus de bouten van resin die niet goed doorgekomen zijn, en er is er bovendien eentje uit de pas.

attachment.jpg

Gelukkig vond ik die van Tamiya nog wel terug.

attachment.jpg

Nu was het alleen nog het deksel aan de binnenkant waar een randje af moest. Dat was vergeleken met de vorige operatie uiteraard een peulenschil. Het slechte nieuws is dat dit natuurlijk nog zeven keer herhaald zal moeten worden, alles bij mekaar heeft het een dik halfuur gekost dus dat valt eigenlijk wel mee. Alleen wel op mijn vingers letten.
 
Een mens moet toch nogal wat doen he om in de kijker te staan :laugh: :laugh: :laugh: grapje Steven goed bezig knap bedacht
Marc
 
Nog even volharden in de krankzinnigheid en we zitten al aan vijf van de acht wielen die bijgewerkt zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven die afval van plastiek niet in het water gooien he of de zee slecht voor de vissen he want wij gooien al onze plastiek in de zee hoe vinden ze het toch uit he :laugh:
Nu even serieus ge zijt weer goed bezig he ik hou zo van uw werkwijze en zeker uw bouwwerken geweldig
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan