Hoofdsponsor

1/72 Revell Nashorn OOB

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.476
Ben deze recent gestart omdat ik moet wachten op bepaalde vervangonderdelen en omdat ik eindelijk eens iets wilde afgewerkt krijgen op een relatief korte tijd.

De Nashorn was een rijdende tankjager uitgerust met een 88mm kanon.

Na de inval in Rusland kwamen de Duitsers een paar krachtige opponenten tegen, zoals de KV-reeks. Uit de boeken haal je meestal de T-34, maar deze was een middelzware tank, en had nogal wat kinderziektes. uit latere documenten blijkt dat de reputatie van de T-34 eiegenlijk gestoeld was op de KV-reeks (omdat er sprake is van T-34 tanks die moeilijk uit te schakelen waren, door hun bepantsering tussen de wielen, en enkel de KV had dit) De geallieerden hadden ook last van hetzelfde fenomeen maar dan ten opzichte van de 88mm... als ze nog maar kanongebulder hoorden dachten ze al aan dit kanon...

Tot de eerste tankjagers er waren, werd een noodoplossing gezocht, waarbij moest uitgegaan worden van bestaande chassis zoals de panzer III en IV. Daar werd een 88mm kanon op gemonteerd en een lichte bepantsering ter bescherming van de crew. De nashorn was het meest in zijn element vanuit hinderlagen op de zijkanten van het slagveld of vanuit de tweede linie, waar hij fungeerde als een soort sluipschutter...

Nu de kit

De meegeleverde tracks zijn link and length, en zijn rechte stukken. Ik heb deze een beetje bewerkt om deze te proberen een meer natuurlijke doorhang te geven.

638407-11032-80.jpg

de start van het kanon
638408-11032-83.jpg

de mand aan de binnenzijde heb ik verdund door schrapen en vijlen.
638871-11032-71.jpg

en gemonteerd:
638872-11032-14.jpg

Andere delen klaar om te verven
638873-11032-60.jpg

en hier alles in droogpassing
638866-11032-95.jpg

638869-11032-99.jpg

638867-11032-37.jpg

638868-11032-94.jpg

en een vooraanzicht, alles is nog dryfit, dus de tracks kunnen er nog af
638870-11032-98.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat doe je inderdaad snel, zo te zien. Een OOB-bouw op zijn tijd is altijd leuk en hersteld de stress ;)
 
Merkwaardig hoe je die loop zo glanzend geschilderd kreeg... Aber veronderstel ik? Maar waarom dan OOB vermeld?
 
Oorspronkelijk was het de bedoeling recht uit de doos te bouwen, maar kwam deze loop (RB-model) tegen in mijn stash. Enige waar ik nog tegenaan loop is het al dan niet toevoegen van de radio... Deze ontbreekt in de kit. Deze toevoeging was al bij al 1 keer snijden en op zijn plaats schuiven... Eventueel mag deze OOB weg uit de titel.
 
Laten we het dan MOOB noemen...Mostly Out Of the Box ;)

Lekker bezig dus, schiet al lekker op en ziet er prima uit al.

De track doorhang heb je mooi gedaan.
Radio toevoegen is geoorloofd toch ? of heb je er geen ?
 
Hele mooie start, heel veel succes
 
Benieuwd naar de verfklus , 3 tone camo ?

Greetzzzz Modest.
 
Ziet er al goed uit, ik maak ook graag af en toe een tank op schaal 1/72.
Ik volg ook.
 
Bedankt voor de interesse.

@Peter: radio wordt scratchen, het grootste gevaar daaraan ken je ook wel denk ik... Je weet steeds waaraan je begint, maar niet waar het gaat eindigen...

@Modestforest: over de camo ben ik nog niet uit...
 
@Peter: radio wordt scratchen, het grootste gevaar daaraan ken je ook wel denk ik... Je weet steeds waaraan je begint, maar niet waar het gaat eindigen...
yep!... voor je het weet zit je ook een intercomdoos, de antennebox +draad, de koptelefoons met keelmikes, enz. te scratchen...

Mijn advies in dit geval : doe alleen de radio ! juist omdat dit een essentieel onderdeel is voor het model.
 
Helemaal met Peter eens. Denk aan de 90%-10%-regel ;)

Ga lekker eens simpel out of box-bouwen, dat is leuk om te doen en het schiet op. Ook een goed gevoel om weer s een model af te werken.
 
bedankt voor de steun. idd beter simpel houden en het hoogst nodige, dan all out...

ook eens gezocht naar de camo:

De bovenste heeft mijn voorkeur
639619-11032-67.jpg

deze vind ik ook iets hebben, maar als ik het goed heb is dit een museum camo (Als ik het zo zie is dit Aberdeen proving ground) en niet een echte camo. De donkere vlakken zouden wel groen worden...
639618-11032-16.jpg
 
Ik ken dat ook niet (ken nu niet veel van leger voertuigen )maar de H.S. 30 zie ik toch ook niet in modelbouw he die ken ik wel of bestaat dat er niet ?
Marc
 
Hey,

Prachtig model toch..., heb ik ook ergens liggen.
Bart, je spreekt van de lengte tracks door te buigen, verwarmen met warm water of een andere methode ?
 
Hey, thx

Ik heb deze gewoon met de hand geplooid, maar licht ingesneden tussen de schakels, zodat ie zeker daar plooit.

@Marc: die kende ik nog niet, interessant voertuig, jammer genoeg een vroege dood gestorven blijkbaar
 
heb de bakken voor de zender en de ontvanger gemaakt voor de FUG-5 installatie
640187-11032-53.jpg

en om toch een beetje kleur in het interieur te hebben ook de gasmaskerkannen:
640189-11032-85.jpg

640190-11032-83.jpg

en nu ligt alles te drogen na een badje met Formule MC (ontvetter voor schilders)
640188-11032-21.jpg

zum nachsten
 
Dat schiet hier lekker op. Wordt een indrukwekkend staaltje tank...
 
Ik heb nu pas door dat het 1:72 is :$

Knap werk dus en zeg erbij dat ik de details van de kit er goed uit vind zien !

Carry on :)
 
Vind die manier om die rupsbanden te maken en daar dan ook nog eens de loopwielen op te plaatsen een beetje raar, in ieder geval geen methode die ik al toegepast heb bij dergelijke kits. Zal vermoedelijk zijn om het schilderen te vergemakkelijken?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan