Hoofdsponsor

1/35 Industrieel dio "So wie wir kämpfen, Arbeite Du... [Model v/h jaar 2013]

Status
Niet open voor verdere reacties.

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

De Kfz 83, die ik bespreek in de rubriek Rollend Materieel, wil ik in een dio plaatsen.
Het dient een 'Full Action' dio te worden, zodat het aggregaat en het zoeklicht in volle glorie te bezichtigen zullen zijn.

Om een reden van aanwezigheid te geven, dient het dio zich te situeren in de nabijheid van een industriële site.
Daarom had ik gedacht aan de gevel van een fabrieksgebouw van waar een leiding vertrekt naar een opslagtank.

Het gemakkelijkst was het bouwen van de opslagtank.

attachment.jpg

Hier een algemeen overzicht op de tank. Hij bestaat uit twee derde van een pot van badzouten. Hierover is op de omtrek met tweezijdig kleefband een vel Evergreen 0.25 mm gekleefd. Dit om de klinknagelbanden beter te kunnen bevestigen.
Het vel werd uitgetekend voor bevestiging : hoogtes van ongeveer 1 m (in 1/35 : 28.5 mm) en lengtes van 2 m.

Omdat de onderzijde meer druk moet tegenhouden zijn hier klinknagelbanden bevestigd met vier rijen klinknagels, erboven met twee rijen.

De klinknagels zijn gemaakt met een ponsapparaat waarbij de diepte kan ingesteld worden. Zodoende zijn alle klinknagels even diep ingedrukt.
Een kleine 3000 klinknagels zijn geperst om de ganse silo te bekleden !

Er is slechts tweederde van de pot gebruikt omdat de tank aan de rand moet staan, het hoeft geen blikvanger te worden.

attachment.jpg

Het mangat. Dit is gemaakt op de draaibank uit een stuk aluminium staaf. De achterzijde is kleiner gedraaid zodat een flens overblijft. Hierop zijn zeskanten uit EG gelijmd, gemaakt met de P&D.

attachment.jpg

Een ander probleem vormde de pijpleiding die naar de tank loopt. Deze bestaat uit 7.9 mm Tube van EG. Omdat ik voorzag dat dit moeilijk te plooien zal zijn, toch zonder lelijke kreuken, koos ik voor een elleboogje uit de sanitairafdeling van de Doe-Het-Zelf. Een elleboogje van 8 mm was ideaal.
Hiervan beiden uiteinden afgezaagd, deze waren te groot van diameter. Opnieuw onderdelen gedraaid die pasten in het elleboogje en in de buis.

Aan de tank zitten de alu-delen vast met een messing pinnetje voor extra stevigheid.
Ook de flenzen aan de elleboog zijn voorzien van bouten.

attachment.jpg

De zware buis dient uiteraard vastgehouden te worden. Hiervoor is uit restjes PE een beugel gemaakt die juist over de buis past en deze op de juiste afstand houdt van de silo. De bevestiging aan de silo gebeurt opnieuw met messing pinnetjes en de afwerking met P&D bouten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Op de bovenzijde van de silo is een grijze vlek te zien. Dit was uit uitholling, waarschijnlijk van tijdens het productieproces van de pot. Deze is opgevuld met plamuur uit de auto-industrie, die achteraf vlakgeschuurd werd. Met gewone plamuur is de fijne afwerking gebeurt.

De buis moet nog op lengte worden gezaagd, maar deze maat wordt bepaald aan de hand van de fabrieksgevel, maar dat is voor later...

O ja, wat zit er in deze silo, dat het zo belangrijk is om een Flak afd erbij te zetten ?
Dat is topgeheim ! Op straffe opgepakt te worden door de Gestapo kan ik niet meer zeggen.
Wel kan ik kwijt dat Nazi-Duitsland hoopt de oorlog te winnen met de inhoud van deze tank... :P

Groeten, Rik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schitterend mooi gemaakt Rik. Ik ben eens benieuwd als deze helemaal verweerd is.
 
Mooi gemaakt en kun je eens een foto plaatsen van het pons aparaat denk dat zoiets wel heel handig is.

Mark
 
Als Nazi Duitsland denkt met de inhoud de oorlog te winnen dan denk ik dat er "Zwaar water" inzit?
 
Terug een mooi staaltje van je kunnen, ben benieuwd naar meer. Dat ponsapparaat intereseert me ook wel.

Grtz Bart.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Dit is het bewuste apparaat :

attachment.jpg

Zoals je kunt zien, het is rijkelijk voorzien van allerlei kleine accesoires. Het is iets dat stamt uit de tijd dat ik voor uurwerkmaker leerde. Ik heb het nooit van de hand willen doen "het zou nog wel eens van pas kunnen komen", ge kent dat wel ?

Ik dacht het over een 25-tal jaren gekocht te hebben voor zo'n 12.000 fr, 300 €.
Dus niet direct een investering om zo nu en dan te gebruiken in een hobby.

@Christophe : ik wil hem zwaar verweren. Dus ik kan hier naar hartenlust een hele reeks technieken op botvieren.

@Tom : sorry maatje, 'Reichsgeheim' !

Groeten Rik
 
Er zit duitse toverdrank in.....:27: Schnaps8)

zonder gekheid Rik, knáp werk. En die geklonken staalbanden...:O wat een werkje, chapeau voor je geduld !
Ernaar kijkend dacht ik dat het een product van Evergreen was...
Ik volg je vorderingen met veel plezier en o's en ah's ;)

Enne.... ik begin wel te kwijlen hoor, wanneer ik zulk tof gereedschap zie :32:
Niet vaak nodig maar ó, áls je het dan nodig hebt is 't super dat je erover kunt beschikken.

veel plezier verder en een vrolijke groet :)
Peter
 
Knap stukje werk Rik en gelukkig het juiste gereedschap voor dit soort werken wat het werk iets gemakkelijker maakt.

Was het vergeten te vragen maar zijn dit nu losse klinknagels of simpelweg in een strip plastic geperst?
 
Laatst bewerkt:
Dus niet direct een investering om zo nu en dan te gebruiken in een hobby.

Euh...... neen ? tis te zien hoe je het bekijkt é . Als ik zie wat ge daar kunt mee doen is mijn interresse zeer groot hoor Rikske !

In ieder geval wel een serieus karwei waar ge hier mee bezig zijt. Knappe constructie en mooie details op dit stuk scratch.
Ge hebt er in ieder geval toch ook een handje van weg om iets te bouwen ,als ik zo je vorige scratchwerken en deze zie .

Op naar de volgende update zou ik zeggen
 
@Peter, hij zit er recht op, Duitse toverdrank...

@ Ron : de klinknagels zijn geperst in Evergreen strips : 0.4 x 1.5 (2 rijen) en 0.4 x 3.2 (4 rijen). Dit maakt dat de rijen, op de achterzijde, getekend zijn op 0.6 mm ongeveer. De onderlinge tussenafstanden werden dan afgetekend op 1/16 inch. Op de kruising van de eerste lijn komt een klinknagel, de rij eronder is de klinknagel tussen de kruisingen geperst.

@Famo : dat is het plezier in deze hobby zeker ? Je eigen ziel kunnen leggen in je werk, voor de ene is dat wat schilderwerk, voor een ander is het scratch...
Dat is ook de grootste reden waarom ik gestopt ben met de treinhobby, die ik vroeger beoefende. Ik bouwde liever gebouwen en verbouwde liever locomotieven en wagons dan dat ik ze liet rijden. Dit gemengd met een grote lepel interesse voor WWII en ik bekwam een nieuw recept : militaire modelbouw, é lekke gerechje moek zeggen ! :laugh:

Groeten Rik
 
wel rik, dan ben je wel een chef met 5 sterren als je zo gerechten serveerd
 
Rik bedankt voor de opheldering ik dacht even dat het losse klinknageltjes waren maar je heb de makkelijke weg genomen :laugh::laugh:.................... grapje uiteraard.
 
Ja Ron de gemakkelijkste weg... 'k Heb wel een ganse namiddag klinknageltjes zitten persen. Op den duur kijkt ge tureluurs. En terwijl dat ik er zin in had wilde ik verder doen, anders wordt een project van lange adem,... op de lange baan,... om nooit af te raken. :dry: D'er zijn hier waarschijnlijk nog leden die dit fenomeen kennen. :)

Groeten Rik
 
Een kleine 3000 klinknagels met de hand 1 voor 1 geperst !!!! :O

Ben ik blij dat ik niet de enige ben die ze niet allemaal op een rij heeft :P

Ziet er heel knap uit man. En als deze prachtige opslagtank niet teveel aandacht in het dio mag trekken, ben ik héél benieuwd wat voor moois ge dan wel als aandachts-trekker gaat maken.

Groeten

Pascal
 
Yo Rik,

Strak werk!! Verdorie knap zeg...heerlijk om dit te gaan verweren.

Blijf deze zeker volgen.

Greetz Nico
 
Goedenavond Beste Kijkers !

't Jeukt weer wat, ;) en als 't jeukt dan moet ge sport.. verder knutselen.

@Nico : Het verweren vormt inderdaad een flinke uitdaging, waarop ik een gans palet technieken zal kunnen botvieren.

Dit zijn de eerste stappen :

attachment.jpg

De tank kreeg eerst een basis laag van H89 wat verdonkert met H25. De bovenkant van de tank is dan met puur H89 opgelicht, kwestie van wat modulatie aan te brengen.

attachment.jpg

De toevoerpijp is in het groen, dit brengt wat variatie. Tevens zal het wat contrasteren op de gevel van het fabrieksgebouw.

attachment.jpg

Een eerste sessie verweren is begonnen door roestige regenstrepen te spuiten met H62, H63 en H160.
Met plakband werd de klinknagelband eerst afgeplakt, waarna de strepen van onder deze rand begonnen.
Soms werden de strepen verder door gespoten tot de onderliggende laag.

Groeten Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan