Hoofdsponsor

1/28 Oseberg Vikingskippet. [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

the--mouse

Administrator / V.I.P
Administrator
Lid geworden
15 mrt 2010
Berichten
5.655
Oseberg Vikingskipet.

Mijn volgende project wordt dus het Oseberg Vikingskipet. :D

Het Osebergschip is een goed bewaard Vikingschip ontdekt in een grote grafheuvel bij de Osebergboerderij dichtbij Tønsberg in de provincie Vestfold in Noorwegen.
Er bevonden zich bij het schip ook diverse goederen en twee vrouwelijke skeletten. Ze dateren van rond 800 na Christus, het schip is waarschijnlijk ouder. Het werd opgegraven door de Zweedse archeoloog Gabriel Gustafson en de Noorse archeoloog Haakon Shetelig in 1904 en 1905. Het schip is te zien in het Vikingskipshuset in Bygdøy in Oslo.


Het Vikingschip is een overnaads geklonken schip van het type karve. Het is bijna volledig van eikenhout. Het is circa 22 meter lang en 5 meter breed. De mast is circa 9-10 meter. Het zeil is ongeveer 90 vierkante meter. De snelheid van het schip kon tot 10 knopen. Het schip heeft 15 paar roeispanen zodat er 30 roeiers konden zitten. Het heeft een breed roer, een ijzeren anker van 10 kg, en verder een loopplank en hoosemmer aan boord. De boeg en de achtersteven zijn versierd met houtsnijwerk in de pakkende beest stijl ook wel bekend als de Osebergstijl. Het was een zeewaardig schip maar toch relatief zwak. Het diende vooral voor reizen voor de kust.

In het graf werden skeletten van twee vrouwen aangetroffen. Een had een vermoedelijke leeftijd van circa 60 tot 70 jaar, de andere was circa 25 tot 30 jaar oud. Het is niet duidelijk of het belangrijke personen waren of dat ze werden geofferd, maar aan de rijkdommen in het graf te zien hadden ze wellicht een hoge status. Een van de vrouwen droeg een fraaie rode wollen jurk met een ruit in Twill patroon en een fijn witte linnen sluier. De andere vrouw droeg een wollen blauwe jurk met een sluier.
Het hout in het graf dateert uit circa 834. Daardoor vermoedt men dat de oudere vrouw koningin Åsa van de Ynglingeclan, de moeder van Halfdan de Zwarte en de grootmoeder van Harald Mooihaar, is. Anderen denken dat het een priesteres zou kunnen zijn. Men denkt dat beide vrouwen kwamen uit Agder in Noorwegen, net als koningin Åsa. Er werden ook skeletten van veertien paarden, een os en drie honden bij het schip aangetroffen.
De jonge vrouw had een gebroken sleutelbeen waardoor men dacht dat ze een menselijk offerslachtoffer was. Haar tanden vertoonden tekenen dat ze een metalen tandenstoker gebruikte, een luxe voor de 9de eeuw. De oudere vrouw leek te lijden aan kanker, wat waarschijnlijk de doodsoorzaak is. Ook leed ze aan het syndroom van Morgagni, een hormonale aandoening die haar een mannelijk uiterlijk gaf, inclusief baardgroei. Beide vrouwen aten waarschijnlijk vlees, terwijl de Vikingen vooral vis aten.
Het graf is in het verleden geroofd. Er waren geen edelmetalen meer aanwezig. Er is een groot aantal dagelijkse voorwerpen gevonden. Onder andere vier versierde sleeën, een rijkelijk houtbewerkte houten kar en houten kisten. Ook waren er landbouw en huishoudelijke voorwerpen. Tevens enkele wollen kledingstukken en wandtapijten. Het scheepsgraf van het Osebergschip is een van de weinige Viking vindplaatsen waar een houten wagen gevonden is.

(bron wikipedia)

De kit die ik ga maken is van Billing Boats, schaal 1:25.
Het schip wordt 86 cm lang en 20 cm breed.
Ik weet uit andere bouwverslagen dat de sierlijsten en de schilden van plastic waren. In de kit die ik heb is alles van hout! :D
Zelf heb ik ook nog wat onderzoek gedaan, ik ben in Oslo naar het echte schip gaan kijken en heb daar vele foto's getrokken......
Genoeg tekst.....foto's 8)

Fred bij het Oseberg Vikingskipet in Oslo op 08-06-2010. :P
IMG_2558.jpg

IMG_2560.jpg

De Doos:
IMG_3392.jpg

De inhoud:
IMG_3393.jpg

De verwachte bouw start van dit schip is over 2 weken. :D

Fred
 
Laatst bewerkt:
Ha, nog 14 nachtjes slapen en dan... Gaat toch een favoriet schip gebouwd worden. Man o man.... Ga zeker met je mee kijken. Ik heb de boeken met de getekende vondsten... enzo... En ook de exacte maatvoering dus... Gaat je helemaal lukken..... :)
 
Wat een leuke intro Fred!
Ik vind het een heel mooi model. Ik had het model al eens vaker voorbij zien komen, maar heb me nooit gerealiseerd dan het echte schip zo groot is! Het maakt het extra speciaal als je het schip in het echt hebt kunnen bekijken.
Ben je speciaal voor dit schip naar Oslo afgereisd? Dat is nog eens een gedegen voorbereiding. ;)

Heel veel plezier met dit project!

Groeten, Rinie
 
Deze ga ik eens van dicht bij bekijken,heb echt geen verstand van bouwen met hout maar de intresse is er zeker wel....

En nog even vermelden wat een supper intro....;)
 
Eindelijk!!! Daar is dan de Oseberg, daar heb ik al een tijdje op gewacht icon_biggrin.gif .
Fred, mooie keuze, mooi referentiemateriaal, dat gaat helemaal goedkomen.
En die hulp van jou is wel van alle markten thuis icon_wink.gif .
 
Terug een mooi project zal dit worden, op ons forum heeft er al iemand dit schip gemaakt, voor informatie kun je dus bij zijn verslagje terecht " Oseberg ruben"
 
Laatst bewerkt:
Gewoon vragen he.... Niets mis mee. :)

Maar als je deze links gelezen hebt, dan weet je al wel heel veel.... :)
 
Een prachtig onderwerp, ik denk dat ik ook nog ergens plannen liggen heb van een dergelijk scheepje (Amati dan wel)... echter bedenk wel dat het hier om een begrafenisschip gaat die enkel en alleen gebouwd werd om een Thane (koning-achtige) op te baren en weg te laten drijven, dus dat het schip wellicht niet zo zeewaardig zal zijn geweest als de snekken die gebruikten om onze streken, west-azië en noord-amerika mee te raiden.
 
ik zit alvast op de eerste rij fred . mooi info allemaal
 
Veel plezier met dit toch wel heel erg knap bootje!
 
Nu het vorige project klaar is begonnen om mijn werkplekje leeg te maken voor het volgende project "de Oseberg" :D

Tekeningen en het voorbeeld opgehangen:
IMG_3738.jpg

referentie materiaal bij de hand:
IMG_3741.jpg

In plaats van het €0,10 muntje ga ik gebruik maken van Kr20,00 muntje waar het Oseberg schip opstaat:
IMG_3743.jpg

En natuurlijk Noorse viking metal van Tỳr:
IMG_3744.jpg

Wat zit er allemaal in de doos:

tekeningen en werkplan ( heel summier):
IMG_3745.jpg

Hout;
IMG_3746.jpg

Hout:
IMG_3750.jpg

Nog meer hout, zeil en wat plastic ( wat we dus gaan weggooien en scratchen van hout :wink: )
IMG_3751.jpg

En als bonus een mini Oseberg, maar wat ik daar mee ga doen weet ik nog niet. ( als studie object gebruiken of zo....)
IMG_3752.jpg

Fred
 
Zeer mooie intro van een bijzonder mooi project, veel succes en we blijven opvolgen ;)
 
Ziet er heel mooi materiaal uit in die doos... tjonge, als ik die stukken zo bekijk, lijkt het wel alsof het ontworpen is om nog eens papier/karton gebouwd te worden ;)
 
Wow... Dat ziet er goed uit allemaal. Een zeer goede voorbereiding...

Enne. Even wat anders voor tyr... Gaaf.. Helemaal mijn style. Maar even hiervoor een waarschuwing. Niet in de auto draaien als je moet rijden..... Dat geeft een zware rechter voet... ;)
 
wat mooie documentatie fred en de kid ziet er ook heel netjes uit .

begin al maar een boom om te hakken voor de kiel :laugh: we komen wel helpen om hem te schalpen als het niet moest lukken :yo:.
 
Hoi, wel degelijk strijdvaardig hoor.
't ziet er iets heel speciaals uit.

groetjes
Ward
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan