Hoofdsponsor

1/1 Scharnier

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

PA FIFI

Guest
Op vraag van sommige medebouwers een verslagje van hoe ik een scharnier maak.

Het begon met dit plannetje die ik kreeg van onze vriend Patje (Doomwad).

attachment.php


Na herhaalde pogingen slaagde ik er niet in om een mooie scharnier te maken.
Want 1: Het metaal van een floppy is iets te licht voor dergelijke scharnieren. Is wel ideaal voor kleinere modelletjes.
2: Met de hand uitvijlen was niet wat het zou moeten zijn en zelf een mal uitvijlen (wegens gebrek aan matriaal) kreeg ik ook niet de gelijke tandjes (2mm) zoals het moest.

Dus een plannetje naar onze (Sponsor) Christophe gestuurd en het probleem voor de mal was opgelost.

attachment.jpg

Dus gingen ik aan de slag :)

Eerst 2 plaatjes gesneden die iets dikker waren dan het metaal van de floppy's. De dikte is 0.4mm en ideaal voor dit.
Hou wel rekening dat je de plaatjes breder maakt en iets langer dan dat je nodig hebt.
Is gemakkelijker werken en je kan ze nadien mooi op breedte en lengte snijden of zagen.

attachment.jpg

In de mal geplaatst. De mal zelf ga ik later nog wat aanpassen (denk om er 2 gaatjes in te boren om dan met 2 bouten en vleugelmoeren te kunnen aanspannen) om gemakelijker te werken. Nu mal met plakband samen gehouden.

attachment.jpg

Mooi uitvijlen. Ik gebruik een vijltje dat iets smaller is dan de tandjes. En doe het rustig zodat ik niet in de mal vijl.

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna plooi ik de tandje mooie rond een stevige naald die iets dikker is dan de as zelf.

attachment.jpg

Als beide plaatjes gedaan zijn plaats ik ze samen met de as.

attachment.jpg

Dan duw ik de lipjes nog eens stevig aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu die lipje zijn natuurlijk niet mooi...dus zaag ik die voorzichtig weg.

attachment.jpg

Zo zie je dat het properder is al ze weg zijn.

attachment.jpg

En dit is dan het resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het verschil nu en met die ik voordien maakte.

attachment.jpg


Zo, ik hoop dat dit duidelijk genoeg is en indien er nog vragen zijn moet je ze maar stellen hé :D
 
Het verschil is duidelijk he Pierre,machtig man en wat een verbetering,blij dat mn schets toch nog van pas is gekomen;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan